Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2012

On Thu, Apr 26, 2012 at 10:55:55AM +0300, Ville Heimonen wrote:

> Olen bongailua itse harrastanut jo hyvän tovin, ja tehnyt siinä
> samalla hyvin erikoisen huomion, joka varmaan pätee ihan kaikkialla.
> Nimittäin porukka jakautuu melkoisen pahasti kasteihin, ainakin kun
> katsoo miten havaintoja kertyy ja mitä mahdollisuuksia eri
> havaitsijoilla on. Suurimpana ryhmänä on "spottaajat" ja säästä
> nauttijat, jotka eivät jaksa (tai voi) myrskyjä jahdata, he perustavat
> harrastuksensa harrastajapaikantimien antamaan tietoon ja vapaasti
> saatavien sääkarttojen tutkailuun. Tältä porukalta havaintoja ei
> hirveästi kerry. Sehän on ihan ymmärrettävää.

Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Jos otetaan kolmen viime vuoden ajalta jaoston havaintokantaan tallennetut havainnot tarkastelluun, kuudentena havaintojen määrässä on eräs spottaaja, jolla ei ole yhtä ainutta chasea, mutta tuon 3 vuoden ajalta on kirjattuna 60 havaintoa. Itsellänikin suurin osa havainnoista on tullut spottaamalla. Näissä toki on huomattava osuus mainitsemasi yhteistyön kautta tulevilla projektihavainnoilla (eli negatiiviset raehavainnot), joita ei muuten pystyisi kirjaamaan, joten ei ole täsmällisesti tuohon ylläolevaan kappaleeseen verrattavissa, vaan menee alla olevan kappaleen kanssa limittäin. Ehkä tämä tekstini koskee enemmän "aktiivisia spottaajia" tms. :-)

> [...]
> yhteistyönkautta saatuja matskuja hyväkseen. Tälle joukolle
> tuollainen, pientä maksua vastaan saatava tuote, voisi olla todella
> suuri apu, ja toisaalta sellainen saattaisi tuoda tähän joukkoon
> lisääkin harrastajia...

> Mutta sitten on vielä se FMI:n työntekijät, jotka harrastavat
> myrskybongausta, eivätkä siksi osaa kaivata näitä aktiiveille niin
> tärkeitä välineitä. Heillähän kun on jo pääsy kaikkeen tietoon, työnsä
> kautta. Tämä joukko tuottaa eniten havaintoja, tekee pisimmät ja
> laajimmat chaset kesäsin ja on tavallaan myrskybongaajien eliittiä.

Itse kuulun tähän "eliittiin", eli olen Ilmatieteen laitoksella töissä. Kyllä, siitä on etua silloin kun istun toimistolla koneen ääressä ja näen kutakuinkin kaiken mahdollisen mitä täällä tutkasta ja säämalleista tuotetaan, mutta chasella tai kotona en pääse näitä intrassa olevia tutkatuotteita tai säämallidatoja tutkimaan. Itse siis olen työpaikkani ulkopuolella täysin samojen tuotteiden varassa kuin muutkin bongarit: rae-projekti, TATSI, FinSprite, testbed, puuppa.org:n GFS-mallikartat, WRF sekä muut vapaasti netistä löytyvät. Jos nämä yhteistyöprojektit loppuisivat, olisin ihan yhtä ilman tuotteita chasettamassa kuin kaikki muutkin ei-eliittiläiset, joten otan ilolla vastaan kaiken mitä projektien kautta käyttööni saan. Vastineeksi sitten kirjaan havaintoja sitä mukaa kuin niitä kertyy.

> Tuossa taitaa olla jokin yhteys. Vai perustellaanko tuotakin sitten
> vain "harrastuneisuudella"?

Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä yhteys mihin? Meni minulta ohi.

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",