Kirjoittajan mukaan: Ville Heimonen (ville_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2012

Moi,

Itse toivon, että myös FMI:n tuottama data tulisi jollain, olkoonkin vielä määrittelemättömällä, aikaa INSPIREn mukaisesti saataville, ja toivottavasti siten, että edes jotain, vaikkei sitten sitä livedataa, saisi myös täysin ilmaiseksi. Mutta sitä odotellessa, en voi kuin ihmetellä, että miksei FMI tai Foreca voisi tarjota harrastajille edullisesti (l. pientä maksua vastaan, ilman muita velvoitteita) harrastuksen kannalta tärkeitä datoja?

Toisaalta, ymmärtäähän sen, että kaikki uusi on pahasta ja hankalaa; sehän vaatii työtä, eikä tuosta nyt kovin suurta tuottoa tulisi, ehkä päinvastoin. Kuitenkin, kaikki data on enemmän ja vähemmän verovaroin tuetun toiminnan kautta kerättyä. Yrityksille kohdistuvan suuren hinnoittelun ymmärrän, mutta miksi yksityishenkilöt (l. kuluttaja-asiakkaat) joutuvat kärsimään samoista hinnoista?

Olen bongailua itse harrastanut jo hyvän tovin, ja tehnyt siinä samalla hyvin erikoisen huomion, joka varmaan pätee ihan kaikkialla. Nimittäin porukka jakautuu melkoisen pahasti kasteihin, ainakin kun katsoo miten havaintoja kertyy ja mitä mahdollisuuksia eri havaitsijoilla on. Suurimpana ryhmänä on "spottaajat" ja säästä nauttijat, jotka eivät jaksa (tai voi) myrskyjä jahdata, he perustavat harrastuksensa harrastajapaikantimien antamaan tietoon ja vapaasti saatavien sääkarttojen tutkailuun. Tältä porukalta havaintoja ei hirveästi kerry. Sehän on ihan ymmärrettävää.

Toisaalta sitten on se hieman aktiivisempi sakki, joka kuuluu Ursaan, seuraa säätä aktiivisesti ja tuottaa havaintoja ja käyttää mm. yhteistyönkautta saatuja matskuja hyväkseen. Tälle joukolle tuollainen, pientä maksua vastaan saatava tuote, voisi olla todella suuri apu, ja toisaalta sellainen saattaisi tuoda tähän joukkoon lisääkin harrastajia...

Mutta sitten on vielä se FMI:n työntekijät, jotka harrastavat
myrskybongausta, eivätkä siksi osaa kaivata näitä aktiiveille niin
tärkeitä välineitä. Heillähän kun on jo pääsy kaikkeen tietoon, työnsä
kautta. Tämä joukko tuottaa eniten havaintoja, tekee pisimmät ja laajimmat chaset kesäsin ja on tavallaan myrskybongaajien eliittiä. "Eliittiä", johon pääsee vain harvat.

Tuossa taitaa olla jokin yhteys. Vai perustellaanko tuotakin sitten vain "harrastuneisuudella"?

-Ville

PS. itse ottanen osaa Ra-projektiin, mutta täysin vain paikaltani spottaillen; eipä kyllä näin autottomana voisi edes lähteä minnekkään. Onneksi sentäs näin Helsingissä asujana voi hyödyntää testbediä... Mutta saa nyt nähdä kuinka kauan sekään on elossa; nimikin sen kertoo.