Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.10.2011

Matias jo ehtikin vastata, mutta alla vielä omat mietteeni asiasta, kun ehdin jo melkein valmiiksi :-)

On Sun, Oct 30, 2011 at 10:06:37PM +0200, mikko happo wrote:
> Moro
>
> Jos kriteerinä havainnoitsijoita tuleviin projekteihin valittaessa on
> "aktiivisuus", niin se sorsii Kuopiolaisia oikein urakalla.

Aktiivisuus on yhtenä tekijänä mukana. FMI:n ei ole järkeä jakaa tuotteita täysin vastikkeetta, joten totta kai heidän kannaltaan on järkevää ottaa mukaan ne, jotka ovat olleet tähänkin mennessä aktiivisia seuraamaan ja kirjaamaan havaintoja.

> Täällä kun ei ole viime vuosina kovin paljoa päästy ukkosten ja
> rakeiden kanssa mässäilemään...

Pääkaupunkiseudulla oli muutama ukkonen lähellä, "kunnollista" ei osunut täällä kohdalle. Koko vuoden ainoat rakeeni näin huhtikuussa. Tästä huolimatta tämän vuoden 39 havainnostani 22 on tullut spottaamalla pk-seudulta.

En nyt toki väitä että joka puolella Suomea olisi osunut yhtä paljon negatiivisia rakeita kohdalle. Havaintoja vain tuntui kerääntyvän kun piti silmät auki. Itse tarkistin joka ikisen vähänkään kovemman sadekuuron jälkeen mitä raetuotteet näyttivät. Myöskin mammatuspilviä oli liikkeellä useammin kuin koskaan aikaisemmin muistan huomanneeni, mutta vastaavasti rakeita tai vyörypilviä ei näkynyt yhtään.

> Sertifioinnit ja (pakko?)koulutukset yms kuulostavat minun korvaan
> hivenen turhan vakavalta menolta.

Sertifiointi ja koulutukset ovat täysin vapaaehtoisia, samoin projekteihin osallistuminen. Sertifioinnin tarkoituksena on syventää harrastajien ja FMI:n yhteistyötä, eikä sitä ole ajateltu vaatimukseksi projekteihin osallistumiselle. Ne, jotka haluavat sertifioinnin suorittaa, voivat saada pyyntöjä esim. tuhojälkitutkimusten tekoon Ilmatieteen laitoksen nimissä. Vastineeksi tarjolle saattaa tulla vähän lisää dataa. Mutta tästäkin kuullaan sitten virallista myöhemmin Ari-Juhanin infoamana. Mitään lopullista ei olla sovittu/päätetty!

> Aika usein on tullut nähtyä sellainen ilmiö, että kun aletaan tekemään
> erilaisia luokitteluita, se herättää porukassa turhaa riitaisuutta ja
> eripuraa. Keskusteluissakin vain "ylennettyjen" sanalla on sitten
> painoarvoa, kun muiden jutustelua pidetään turhempana. Sitten tulee
> sisäpiirin listat vs. avoimet listat. Sisäpiiriin pyrkimiset,
> liehittelyt, riitaantumiset jne tulevat ajan myötä tutuksi. Eli
> tuollainen riski on syytä tiedostaa.. toivottavasti saatava hyöty on
> sen arvoista.

Sertifiointi on vapaaehtoista, sen saa suorittaa jos haluaa. Myöskin projektiosallistuminen on vapaaehtoista, mutta samalla on syytä muistaa miksi FMI niitä meidän iloksemme järjestää: tuotteiden validoimiseen tarvitaan havaintoja. Me tuotamme näitä havaintoja vastineena pääsystä erilaisiin tuotteisiin.

Sertifikaatti, projektiosallistuminen tai niiden puute ei missään nimessä estä nauttimasta myrskybongaamisesta!

> Kattavatko uudet salamatutkat miten laajat alueet? Toivottavasti
> yltävät pidemmälle kuin Etelä-Suomeen.

Ks. edellinen postini Blitzortung-paikannuksesta. Verkon tehokkuus riippuu täysin _harrastajien_ innokkuudesta. Jaosto hommaa yhden yksikön Artjärven havaintokeskukseen, koska Ursalla ei ole muita omistuksessaan olevia paikkoja, jotka eivät jo olisi katettuina. Jo tuo parantaa Itä-Suomen tilannetta jonkin verran, mutta mitä enemmän väki innostuu laitteita sinne asentamaan, niin tietysti sitä parempi.

Ja kuten arkistopostissanikin lukee, nuo _ilmaisimet_ eivät pysty paikantamaan salamoita yksin, jokaiseen havaintoon tarvitaan vähintään neljä havaittua signaalia samasta salamasta. Ei kun vaan oma himmeli kasaan :-)

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",