Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.07.2011

Veikko Mäkelä wrote:

> Aika moni Boltekin paikanninta ja NexStrom-ohjelmistoa käyttävä
> paikannin tallnetaa nexstorm_arc.dat-nimistä tiedostoa, mutta
> se ei ole ASCIIta vaan binääridataa, formaatti käsittääkseni on
> julkinen.

Kauan sitten osana Ukko-projektia koodailin PHP-skriptin, joka osasi tulkita nexstorm_arc.dat -tiedostoja. Koodin saa halutessaan itselleen. Mutta kuten siis sanottua, se ei ole kolmiomitattua, jota ilman yksittäisen harrastajasalamatutkan data on parhaimmillaankin vain etäisesti suuntaa antavaa.

Pasi Heinonen wrote:

> Jos jollakulla on
> tiedossa tai mahdollisuus tarjota kolmiomitattua paikannusdataa tai
> paikannusdataa ylipäätään niin olen kiinnostunut.

http://www.blitzortung.org/

Ao. Panun taannoinen viesti kertoo lisää.

20.5.2011 Panu Lahtinen wrote:

> Tilasin tuossa pari viikkoa sitten blitzortung.org -sivuston käyttämän
> salamapaikannusyksikön rakennussarjan.

> Suomessa on tällä hetkellä neljä yksikköä.

> Verkostossa mukana olevat saavat _kaiken_ datan käyttöönsä. Käytön
> ulkopuolelle on rajattu vain kaupallinen toiminta, joten omia
> salamakarttoja voi piirrellä nettiin laitettavaksi ihan miten
> haluaa.

Joku muukin kirjoitti Blitzortungista vain jokin aika sitten, mutta olen kai ehtinyt poistaa ko. viestin omalta koneeltani. Muistelen, että viestin mukaan suomalaiset radioamatöörit ovat tilanneet Blitzortung-paikantimia isoin joukoin. Kun ne saadaan käyttöön, Blitzortungin kolmiomitatun datan laatu Suomen osalta paranee entisestään.

Eli kannattaa siis pyrkiä yhteistyöhön jonkun Blitzortungissa mukana olevan kanssa, jonka kautta ko. datan saisi käyttöönsä.

--
Teemu Mäntynen
http://twitter.com/teemumantynen