From: owner-myrskybongarit-l@ursa.fi [mailto:owner-myrskybongarit-l@ursa.fi] On Behalf Of Joni Rinta-Möykky
Sent: Friday, January 14, 2011 6:01 PM
To: myrskybongarit-l@ursa.fi
Subject: Re: [myrskybongarit-l] salamoiden houkuttelu

Ennenvanhaan salamoita houkuteltiin tieteellisiin tarkoituksiin ohuella kuparilangalla varustetun leijan avulla. Ukkonenhan luo sopivasti kaikki leijan lennätykseen tarvittavat elementit kuten tuuli, joskin hieman turhan voimakkaana, Itse olen ratkaissut kovan tuulen tuoman ongelman muuttamalla hieman laatikkoleijan rakennetta sopivaksi extreme- olosuhteisiin. Lähinnä tuulen nopeutta ja lämpötiloja tuolla häkötyksellä olen kokeillut mittailla old school luotailun merkeissä, mutta mielessä on pyörinyt kovasti tuo salamoiden houkuttelu. Vaarallista hommaahan tuo on ja paikka pitäisi valita siten ettei vaaraa auheudu lähiympäristöön.

Samalla idellahan tuo toimii kuin ne jenkkien raketit 14. tammikuuta 2011 15.58 <jori.hamalainen@teliasonera.com> kirjoitti:
> Mietin että täällä Suomessa voisi olla aiheellista rakentaa perävaunuun
> nostettava masto jotta saisi sen kuljetettua suht. vaivattomasti sopivaan
> paikkaan ja nostettua sitten nopeasti salamoita houkuttelemaan ;P
Kyllähän noita korkeita mastoja on, mutta eivät taida olla tarpeeksi korkeita
houkutellaakseen salamoita kuten jenkeissä raketti. Kyllähän niihin iskee, mutta
Ei käsittääkseni niin usein kun luulisi.

  • TV&Radio-lähetinmastot; Lapua, Tammela jne.
  • Näsinneula :)
  • Joupiskan mastot (etkös Jukka ollut Seinäjoelta)

No, pointti kuitenkin on ettei perävaunun kokoluokaan ole helppo tehdä kunnon
mastoa jos Simpsiön TV-mastokaan ei saa osumia joka ukkosessa. Kai se rakettipointti on että pitää saada metallilanka sinne pilven sisälle. Ja Discovery-dokkarissa tutkijat mittasivat sähkömyllyllä pilven varausta ja sen
mukaan ampuivat raketteja. Eivät siis umpimähkään.

Varmaankin FMI:llä on tilastot noista masto-osumista. Jos heidän systeeminsä mittaa maasalamat tarkasti, ja mastojen paikat tiedetään niin saadaan jokin suhdeluku mastot vs. kaikki salamat.

  • Jori
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l@ursa.fi ***
Listan www-arkisto: