Kirjoittajan mukaan: Kalaoja Jarmo (Jarmo.Kalaoja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 01.09.2010

Minäkin joskus vuosia sitten epäilen nähneeni muutaman tuollaisen salaman myöhään pimeänä syyskuun lopun yönä, silloin etäisyys salamointiin oli yli 400 km (tarkistin salamatutkasta jälkeenpäin). Taisi siitä olla aikoinaan keskustelua jollakin Ursan postituslistalla. Elosalamoista ne erottuivat siitä, että välähdys on erittäin nopea.

Tuohon aikaan keskustelussa epäiltiin lähinnä ettei koko ilmiötä Suomessa esiinny sillä sitä pidettiin trooppisiin ukkosiin liittyvänä. Nythän niitä on toki kuvattu jo Suomessakin. Ongelmana noiden bongaukselle on se, että sopivia olosuhteita näkemiseen ei tunnu kovin usein sattuvan kohdalle.

Jarmo