Kirjoittajan mukaan: Leevi Korpela (leevikorpela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.08.2010

150-200 km on varmaan hyvä etäisyys kajosalamien näkemiseen, jos niitä nyt ylipäänsä tosissaan voi odottaa näkevänsä. Itse katselin Veeran jälkivälkyttelyä 4-5.8 yöllä Saimaan ja Yöveden välisestä saaresta. Rintama jäi paikalleen Pietarista Laatokalle, etäisyyttä noin 200 km ja ukkospilvien huiput olivat muutaman asteen korkeudella horisontista. (tiedot havaintokannassa). Otin kuviakin Canon A 650 pokkarilla ja ne valottuivat ihmeen hyvin (pokkaritasoisena). Yläsalamat välkkyivät vain alitajunnassa.

Keskustelua on käyty elosalamista. Joskus olen ajatellut, miksiköhän niistä raportoidaan. Ukkonen pimeässä 15-20 km:n päässä tuottaa aina elosalamia koska jyrinää ei kuulu, mutta siinä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Havaintona kaukaiset salamat ovat tietenkin näkemisen arvoisia, jopa vaikuttavia. Kiinnostavaa voi myös olla, kuinka kaukaa salamointia pystyy havaitsemaan. Viime syksyltä tuli joitakin tietoja muistaakseni Joensuun liepeiltä havaituista salamoista - siis kalevantulista - jotka sijaitsivat Suomenlahdella. Katselupaikan korkeudella on oma merkityksensä.

Leevi Korpela

Subject: Re: [myrskybongarit-l] Erikoinen salamahavainto