Kirjoittajan mukaan: Marko Pekkola (marko.pekkola_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.08.2010

> tässä ensimmäinen Suomessa (muualla?) silmin nähty kajosalama?

Yläsalamoita on harvakseltaan nähty paljain silminkin vuosikymmenien varrella muuallakin maailmassa. Tai näin havainnoista osa on ainakin tulkittu.

Havainnot ovat kuitenkin lähinnä hyvin etäältä ukkosesta vuorilta ja liikennelentokoneista käsin, koska yhdeltä maanpintapaikalta esim. haltija- eli kajosalaman näkeminen on yleensä miltei mahdottomuus, muun muassa koska pilvet peittävät näkymän yläilmakehään.

Esim. 250 km:n läpimittaista rengasta ei voi kokonaan nähdä peitteiseltä paikalta (0-10 km korkeuksien pilvien tekemä melkein väistämätön peitteisyys ukkosella) ja yleensäkin olosuhteet paljain silmin havaintoon vaativat ilmeisesti poikkeuksellisen pitkäikäisen kajosalaman (olettaen että havainnoista parhaat ovat aitoja) ja yöajan.

Parh. terv.
Marko