Kirjoittajan mukaan: Lauri Kangas (lauri.kangas_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.08.2010

Muutama havainto tuosta videosta.

Kuvateksti sanoo palloa selvärajaiseksi, mikä johtuu ilmiselvästi siitä että kuvattu valotuikku on kameran kuvassa huomattavan epätarkka. Tällöin kuvaan tulee mukavan pyöreä pallo. Väärän tarkennuksen havaitsee hyvin myös maisemasta salaman välillä valaistessa sitä.

Ilmiö näkyy valaistun maiseman kanssa yhtäaikaa vain yhdessä kohtaa videota, ja silloinkaan se ei liiku maiseman suhteen. Kaikki liike tapahtuu maiseman ollessa pimeänä jolloin valkoinen pallo seikkailee mustassa kuvassa siihen malliin, että näyttää olevan käsivaralta pidetyn kameran tärinän ja liikkeen aiheuttamaa.

Välillä ilmiö häviää kun kameraa käännellään vähän vasemmalle, eli kyseessä voi olla joku pihalla paikallaan oleva valo tai sitten niinkuin jo ehdotettu, kameran kuvausvalon heijastus ikkunasta.

Useissa kännykkäkameroissahan "salamalamppu" palaa himmeänä videokuvauksen ajan merkkivalona jonka ei ole tarkoituskaan valaista mitään, myös vaikka salama olisi asetettu pois päältä. Vuosi sittenhän oli ihan emäselvä tapaus jossa pallosalama oli kuvattu Länsiväylällä auton sisältä, ja kyseessä olikin tuo videovalo.

Vähän kyllä harmittaa että noiden lehtien videopalveluihin lisäillään mitä tahansa kuraa joka sitten unohtuu eikä tapauksia ruodita yhtään. Parempimuistinen toimittaja olisi ehkä tuon edellisen videonkin muistanut ja voinut sen perusteella päätellä onkohan tässä nyt tyypillinen pallosalama vai ei.

Lauri