Kirjoittajan mukaan: Ilmo Kemppainen (ilmo_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.08.2010

Iltoja,

nyt kun kiirus työviikko on takana ja Veerasta on saatu kirjattua kantaan keskeisemmät asiat (Vepsän mahdollinen syöksyvirtaus on vielä kirjaamatta :) ), on aikaa pysähtyä miettimään ja spekuloimaan havaintoja tarkemmin. Väistämättä noista vyörypilvikuvista tulee mieleen, ainakin minulle, kaikenlaista. Ylikiimingissä otimme sattumalta Veeran etulaidasta kuvia kahdelta eri puolelta. Nylanderin Henri oli ottanut kuvan minua hieman aikaisemmin (ehkä n. klo 18) Vepsällä ilmeisesti pohjoiseen tai luoteeseen päin http://wwwmedia.kaleva.fi/plus/lukijakuvat/20100804/mid_211321_D57D4DBAF5.jpg ja minä otin kuvan Jokikokosta Vepsän suuntaan eli aika tarkasti etelään ( klo 18:13, kameran kello oli 4 minuuttia pielessä) http://www.kemppainen.net/ilmo/wp-content/uploads/web_IMG_3883.jpg , kuvissa etureuna kulkee päinvastaisiin suuntiin. Ilmeisesti Henrin kuvanottohetkellä, olin Ylikiimingin keskustan alueella ja silloin havaitsin "vyörypilven" ensimmäisen kerran. Tuolloin Henrin ja minun välillä oli matkaa n. 10 km ja tuon "vyörypilven" on pitänyt sopia siihen väliin. Tuolloin arvioin oman etäisyyteni pilveen olleen yli 5 km.
Kuvaus- / havaintohetkellä Jokikokossa, pilvessä oli havaittavissa voimakkaasti / nopeasti ylöspäin nouseva virtaus. Vaimo kuvasi tilannetta seuraavasti: "Aivan rintaman etureunassa pilven riekaleet nousivat nopeasti ylöspäin".

Puuskien, sateen ja salamoinnin pakottamana, jouduin lopulta toteamaan ettei tähän voi jäähä seisoskelemaan vaan menin autoon ja tein epätoivoisen päätöksen yrittää vielä rintaman etupuolelle kuvaamaan. Pian jouduin kyllä toteamaan, ettei se vaan nyt onnistu ja Veeran etulaita rymisteli ylitse.

Ehkäpä kuvissa on sittenkin vain myrskyrintaman etulaidan vyörypilveä voimakkaine pystyvirtauksineen, hmmm.... Mutta kaikesta huolimatta Veeran kohtaaminen oli yksi hienoimpia kokemuksia, mihin olen törmännyt myrskyjä seuratessani. Siinä ei kyllä tuntenut itseään juuri kärpäsen "jätöstä" suuremmaksi.

-ilmo