Kirjoittajan mukaan: mikko happo (procyon01_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.07.2010

Valitettavasti kamera ei ollut mukana, kun kävin Keski-Pohjanmaalla mutkan. Kärnästä alkaen alkoi näkyä myrskytuhoja (4-tieltä Keiteleelle päin, Viitasaaren pohjoispuolella). Kärnässä heti sillan kupeessa ainakin yksi puu oli kaatunut rakennuksen päälle. Tästä eteenpäin kaikenlaisten jokien, sähkölinjojen, avohakkuiden yms reunapaikkojen puita oli kaatunut, monesti linjojen päälle. Tien päälläkin roikkui linjoja matalalla (tie 4-tieltä kohti Kinnulaa) kaatuneiden puiden vuoksi. Monin paikoin puut olivat jääneet puuskan ansiosta mutkalle. Puut olivat pääasiassa aina samaan suuntaan kallellaan, eli "noin luoteeseen" (ei kompassia mukana, mutta tiensuuntaan verraten). Puuska ei ollut iskenyt Lestijärvellä kovin vakavasti, kyläpaikassa ainoita tuhoja oli kasvihuoneesta lentäneet ikkunat. Kävin myös kalassa Lestijoella, jossa matkalla oli jonkin verran pieniä puita nurin + 1 laho kaatunut. Kärnästä Kuopioon päin ei mitään merkittävää tuhojälkeä. Kuopiossa edelleen luonto todella kuolleen näköistä, aivan kuin syyskuun lopussa - lokakuun alussa. Puut keltaisia ja paikoin lehdettömiä, ruoho ruosteenpunaista ja palanutta. Täällä ei ole satanut kunnolla pitkiin aikoihin, eikä pienet kuurot riitä enää pelastamaan tilannetta.

-Mikko