Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.12.2009

On Tue, 15 Dec 2009, Joni Rinta-Möykky wrote:

> Tuota kanssa uumoilin kun jostain muistin lukeneeni, mutta eikös ne ole suht
> harvinaisia suomenlahdella? Ja sikäli kun olen ymmärtänyt niin tuollainen
> muodostelma pitäisi olla ihan kuvattavissakin lentokoneesta ym...?

Täälläkin on vähän henkilökunnan osalta arvuuteltu mikä siellä voisi olla menossa. Doppler-tutkalla näkyy selvää pyörimistä, joten vähän on arvuuteltu siihen suuntaan että joku pölypyörteen tapainen (vesipatsas) saattaisi myös tulla kyseeseen. Siellähän on kuitenkin aika kova konvektio päällä.

> [...]
>

> Hei,
>
> itsekkin olen tuota samaista nauhaa seurannut. On lillunut
> tuossa lähes paikallaan ainakin eilisaamusta lähtien.
> Ilmeisesti kovahko pakkanen ja suhteellisen lämpimän meren
> tekosia? Tuo pyörteen tapainen on kyllä jännä kun on
> "myrskynsilmä" ja kaikki :-) Olisi kiva kuulla joltain
> ammattilaiselta tuosta jotakin.
>
> Terv. Petri / Juggis
>
> Jani Poikela [jani.poikela_ät_gmail.com] kirjoitti:
> Näyttää ihan kuin tuohon kuuropilvinauhaan
> olisi muodostunut pieni
> "hurrikaani" keskelle, hauskan näköinen.

Department of Physics
P.O. Box 48
FI-00014 University of Helsinki
Finland