Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.08.2009

On Wed, 5 Aug 2009, Marja Wallin wrote:

Hei,

> Itse peräänkuulutan kyllä sen pyöröpolan perään. Tuo esille pilvien
> kontrastierot ja taivaan oikeasti sinisenä. Omassa kameassa on aina
> nokalla uv-suodin (jo pelkästään senkin vuoksi että se on halvempi
> uusia jos naarmuuntuu kuin putki) ja tarvittaessa sitten pyöröpola.
> Eli usein. :-)

Voisin myös lisätä että tällaisia laajan dynamiikan kohteita kannattaa ehdottomasti kuvata raw-tilassa, niille voi sitten paremmin tehdä histogrammin säätöä, valotuksen hienosäätöä yms. jälkikäteen. Ehkä triviaali asia, ehkä ei. Samaten voi ottaa kuvaparin erilaisilla valotuksilla ja yhdistellä jälkikäteen, jos tällaista askartelua haluaa tehdä. Itse en ole vielä kokeillut mutta tehtävien asioiden listalla kyllä on...

Department of Physics
P.O. Box 48
FI-00014 University of Helsinki
Finland