Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.07.2009

Jouni Raunio wrote:

> Tarttis kiikuttaa kamera kennonpuhdistukseen. Nuo pöpöt tulevat
> esille sitä selkeämmin mitä pienempi aukko.

Myös lyhyt polttoväli (eli suuri syväterävyysalue) korostaa roskien näkymistä.

Kennoa voi puhdistaa itsekin. Mutta digikameran kenno on herkkä kapistus. Jokainen toimii siis omalla vastuullaan.

Suurimman osan roskista saa lähtemään kennolta yksinkertaisesti puhaltamalla. Kameran käyttöohjekirjasta löytynee nappulatekniikka, jolla peilin saa lukittua ylös puhdistuksen ajaksi.

Spraypulloon purkitettua paineilmaa ei pidä missään nimessä käyttää, koska siitä voi lentää pisaroita kennolle. Myös henk.koht. hengityselimillä hönkimistä pitää välttää, sillä sylkipisarat on paljon hankalampaa poistaa kennolta kuin pölyhiukkaset.

Itse käytän Giottos Rocket-air puhallinta. Kamerarepussa kulkee keskikokoinen AA 1910 ja kotona on suurin AA 1900. Ko. tuotetta löytyy kattavasti myös Suomesta.
http://www.giottos.com/Rocket-air.htm

Pinttyneen lian puhdistamiseen myydään kittejä, joissa on hienoja litkuja ja kertakäyttöisiä vanutuppoja, joilla kennon pinnan voi pyyhkiä puhtoiseksi.

Hienon kitin tykötarpeet voi keräillä ja askarrella myös itse. Apteekissa myydään sekä puhdasta isopropyylialkoholia (100 ml purkki riittää hamaan tulevaisuuteen) että nukkaamattomia haavatyynyjä (itselläni merkkiä Tendra Mesoft, 5x5cm, 100kpl).

Leikataan vanhasta luotto- tms. muovikortista n. 1cm lyvyinen suikale. Kietaistaa suikaleen kärkeen haavatyyny (pieni suikale riittää), johon lisätään pikkuriikkisen isopropanolia (tarkoitus ei ole uittaa kennoa!).

Pyyhkäistään kenno kertaalleen koko alueeltaan, eli "lakaistaa" kennon esim. vasemmalta reunalta oikealle reunalle yläreunasta alkaen. Kennoa ei hinkata, eli samaa kohtaa ei pyyhitä kuin kertaalleen.

Testataan kennon puhtaus koekuvalla. Toistetaan tarvittaessa.

Varomaton ja osaamaton voi pilata kennonsa korjauskelvottomaksi.

Paras vinkki on pyrkiä minimoimaan kennolle päätyvät roinan määrä. Eli vaihdettavan linssin takaosa puhalletaan puhtaaksi ennen runkoon kiinnittämistä. Samalla voi putsata myös irrotettavan linssin ja kameran välisen alueen ennen irrotusta. Kameran bajonettiaukko pidetään linssiä vaihdettaessa alaspäin, jotta runkoon ei varise isoja hiukkasia. Varotaan tuulta ja sen kuljettamaa pölyä. Erityisesti varotaan sadepisaroita, lumihiutaleita ja laineiden pärskeitä.

--
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/