Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.11.2008

jori.hamalainen_ät_teliasonera.com wrote:

> Mutta eriasia on että kannattaako noita päiväsalamia still-kameralla kuvata
> - ei ne ainakaan minun mielestäni ole mitenkään hienoja tai mielenkiintoisia
> kun vertaa yökuviin missä salama valottaa pilvet, sateen ja ilmakehän
> pölyn/hiukkaset eri väriseksi.

Minun mielestäni kannattaa.

On totta, että salama käyttäytyy päivällä kuvatussa kuvassa hyvin eri tavoin yöllä kuvattuun verrattuna, ja usein se auttamattomasti tarkoittaa salaman itsensä vaatimattomampaa ulkonäköä lopullisessa kuvassa.

Mutta salamakuvan ainoa oleellinen asia ei ole salama. Ympäristö on aivan yhtä tärkeä. Jos taivas on surullisen kuuluisan harmaan mössön peitossa, on turhauttavan yleistä saada tylsiä salamakuvia päivällä (jos niitä ylipäätään onnistuu saamaan).

Kuvaamisen vaikeuden ja onnistumisten harvinaisuuden ei pidä antaa lannistaa, vaan ne pitää ottaa haasteena. Päiväsalamoiden kuvaamisen ainoa haaste ei ole suinkaan niiden triggaus. Kuva on hyvä vasta jos salama ja ympäristö pelaavat yhteen.

Päiväsalamoiden kuvaamisen rikkaus piilee siinä, että päivällä kuvaaminen tarjoaa aivan erilaisia tapoja kuvata ympäristöä yöllä kuvaamiseen verrattuna. Ei parempia tai huonompia tapoja, vaan erilaisia tapoja.

> Päiväsalamakuvaukseen mielestäni kannattaa hommata progressive scan
> HD-videokamera (720p tai 1080p)

IMHO videokamera on liikkuvan kuvan kuvaamiseen. Jos kuvaa videokameralla, niin kannattaa sitten yrittää hyödyntää liikettä eli liikkuvaa kuvaa (ja ääntä). Silloin saattaa saada aikaiseksi jotain mielenkiintoista.

Videokameralla tulee surkeita still-kuvia still-kameraan verrattuna - olkoon sitten millainen HD-vehje tahansa. Kyse ei ole vain kameroiden itsensä tekniikasta vaan myös siitä miten niitä käytetään.

Minä ainakin olen nähnyt jo ihan tarpeekseni videokuvakaappauksia, jotka on olleet pelkkää katsojan ajan haaskausta. Sen sijaan olisi upeaa nähdä hyvin tehtyä liikkuvaa kuvaa. Sen todellisia mahdollisuuksia ei juurikaan ole hyödynnetty suomalaisten bongarien töissä (harvat poikkeukset on olleet mielettömän mielenkiintoisia).

Eri asia tietysti on, jos ei yritäkään saada still-kuviin mitään esteettisesti miellyttävää tai kiinnostavaa. Salamoiden teknisenä tilastotyökaluna videokamera voi toimia ihan hyvin. Mutta jos tavoitteena on kuvataide eikä tilastotiede, niin ei väärinkäytetä sitä videokameraa still-kamerana ;)

> Mutta bulb:n avulla on aika vaikeaa saada
> kokonaisvalotusta kuvaan kuntoon, ainakin jos salaman välähdyksen mukaan
> yrittää valottaa. Sen takia itse käytän manuaalivalotusta [...]

Itsekin tulee useinmiten käytettyä aikavalotusta, koska suurin osan salamakuvista tulee kuvattua ainakin jossain määrin valoisaan aikaan, jolloin ympäristön oikea valotus riippuu enimmäkseen vallitsevasta valosta eikä salamoiden valosta.

Bulbille tulee käytännössä vaihdettua vasta jos voi kuvata hyvin pimeissä olosuhteissa, eli kun vallitsevaa valoa ei käytännössä enää ole. Bulbin vahvuus (ja myös em. heikkous) on mahdollisuus vaihdella valotusaikaa kuvasta toiseen valotuksen aikana. Silloin voi esim. itse päättää, valottaako ruutuun vain yhden salaman vai odottaako että yhteen ruutuun valottuu useita eri salamoita, ja päätöksen voi tehdä "lennossa".

--
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/