Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.06.2008

On Thu, Jun 26, 2008 at 07:34:10PM +0300, Jukka Hölttä wrote:
> Moro vaan.

Näinpä :-)

> Oli kieltämättä hieman villi tunne olla alla pyörivän pilvimassan. Mitään
> trombia tai suppilopilveä en itse havainnut vaikka rakeet hieman autoa
> pommittivatkin J

Komeaa katsottavaa tosiaan oli ruo pyörivä pilvimassa, enpä ole ennen semmoista nähnytkään.

Työkaveri tarjosi kyydin hetki tuon pyörteilyn loputtua ja onnistuimme osumaan varsin kivaan raekuuroon Hartwall-areenan kupeessa Pasilassa. Ulos ei siinä liikennemäärässä päässyt rakeita tutkimaan, mutta suht varovaisen arvion mukaan suurimmat rakeet olivat noin 15 millisiä, keskimäärin noin 8 mm. Tulviva sadekin saatiin tuosta kuurosta, kerääntyi tielle kunnon purot.

Turunväylän alkupäässä liikennevaloissa odotellessamme liityntäkaistan viereen (noin 10-15 metriä tiestä, 150 metriä meistä) koivuun löi salami. Puusta lensi kuorta ja pientä sälettä myös tielle. Luultavasti kohdalla olleet autotkin saivat pientä osumaa pilkkeestä. Istuin takapenkillä, joten en nähnyt pirstaleiden sinkuilua itse, mutta tiellä oli muutamia kappaleita kuorta sekä puusälettä, ja ohi ajettaessa ilmassa sellainen vastasytytetyn puukiukaan tuoksu. Vaikkemme ihan vieressä ollutkaan, niin takaoven heilahdus tuntui koivessani "jyrinän" saattelemana.

Yritän käydä kuvaamassa tuon puun alkuviikosta, aikaisemmin en ehdi.

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",