Kirjoittajan mukaan: T.J.Karvonen (tomi.j.karvonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.06.2008

Tervehdys!

Muutamaan kysymykseen muutama vastaus:

Karttapohjia nettisivuilla on yhteensä 9 kpl. Jokaisen tutka-aseman kohdalla 200km säteellä asemasta sekä Pohjolan, Keski-Suomen ja Etelä-Suomen kartat. Laitoin nettiin muutaman esimerkkikuvan näkyviin: www.tut.fi/svt/ukkostutka/ukkostutka (sieltä joko strikestarin kohta tai waspin kohta)

Salamanpaikannus tarkkuus ei ole täysin tiedossa. Tein järjestelmästä DI-työni, jossa tarkasteltiin paikannustarkkuutta ja parhaimmillaan se oli noin 4 km luokkaa, mutta aineistona minulla oli silloin vanhan järjestelmän tiedot ja tutkia ei ollut mukana kuin 4 kpl. Eli uuden järjestelmän osalta varmaankin päästään lähelle Astrogenicin Relkon lupaamaa n. 1km paikannustarkkuutta. (Muuutaman varman iskun olen katsonut järjestelmällä ja tällöin paikannustarkkuus on ollut alle 500m). Mitä tänä kesänä olen seurannut Tampereen alueella niin ainakaan yksikään salamanisku ei ole karttapohjalle ilmestynyt ennen kuin ukkonen todella on ollut Tampereen yllä.

Kangasalan tapauksesta voidaan sanoa, että Sähkökenttämyllyjen säde on 10km havaintopaikasta joita on Rikussa ja Raikussa eli todennäköistä on, että jos asuu Kangasalla asuu myös WASP ohjelman alueella.

Lisää kysymyksiä voi pistää tulemaan, vastailen niihin aina parhaani mukaan.

Terveisin:

Tomi Karvonen
TTY / SET puh: + 358 40 516 9889
s-posti: tomi.j.karvonen_ät_gmail.com
  • Original Message ----- From: Sami Köykkä To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi Sent: Wednesday, June 25, 2008 10:42 PM Subject: Re: [myrskybongarit-l] TTYtutka - ukkosenhavainnointijärjestelmä

  Jep, kiinnostunut myös, mutta ensin haluaisin nähdä demoja ja tiedon siitä miten pitkälle Kangasalan suuntaan havaintoalue ulottuu.

  Sami Köykkä
  www.iki.fi/samik

  2008/6/25 Marja Wallin <ukonvasama_ät_gmail.com>:

    On 6/25/08, T.J.Karvonen <tomi.j.karvonen_ät_gmail.com> wrote:
> Tervehdys bongarit!
> Muutama teistä on esittänyt mahdollisuutta päästä käsiksi TTYtutka -
> ukkosenhavainnointijärjestelmän tietoihin ja olemme päättäneet ehdoittaa
> teille seuraavaa toimintatapaa "aseveli" hengessä:

    Kiinnostaisi kuulla tuosta järjestelmästä tarkemmin, että miten tarkka     se on, näkyykö iskut yhdellä kartalla vai alueittain sun muuta meille     bongareille tärkeää.
    Kuulen itse nimittäin asiasta ensimmäistä kertaa ja enemmän kiinnostaa     erityisesti tarkkuus, kuin kalusto millä niitä iskuja mitataan.

    Marja W.

    --
    http://ukonvasama.blogspot.com

    --
    Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***     Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***     Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***