Kirjoittajan mukaan: T.J.Karvonen (tomi.j.karvonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 10.06.2008

Tervehdys!

Tutkan klabrointiin osallistuisin omalta osaltani sen verran, että yksittäistä tutkaa kalibroitaessa se kestää melkein koko ukkoskauden, että saadaan tutka näyttämään halutulla tavalla.

Itse olen 7 tutkaa yrittänyt saada jonkinlaiseen toimintakuntoon ja tässä prosessi olen huomannut seuraavia seikkoja joita tulee ottaa huomioon:

  • ensinnäkin vaikka tutka asennettaisiin kuinka tarkasti tahansa näyttämään suoraan pohjoiseen niin siitä huolimatta joudutaan nexstormin kautta lisäämään/vähentämään tutkan kulmaa. Itselläni ainakaan yksinään noista 7 tutkasta ei ole toiminut täysillä "nolla kulmalla".
  • Yhden tutkan järjestelmässä on lähestulkoon mahdoton saada salamaniskujen etäisyyttä just kohdalleen, aina jossakin suunnassa iskut ovat lähempänä/kauempana kuin todellisuudessa.
  • Ainakin Tampereen osalta ei ole löytynyt vielä kunnollista paikkaa, jossa tutka näkisi Pohjois-Suomeen päin edes kohtuullisella tarkkuudella.

mutta kuten jo Kari sanoikin summa summarum kun tutkia on enemmän niillä pystytään tekemään kolmiomittausta ja näin saadaan salamaniskujen iskukohdatkin tarkemmiksi, tosin tässäkin tapauksessa tutkien suuntakulmien tulee olla oikein, joten kalibroinnilta ei tässäkään tilanteessa vältytä.

Yritän tässä tämän kuukauden aikana saada TTYtutka nettisivuille mahdollisesti kuvia TTY:n ukkoshavainnointijärjestelmästä, missä ainakin Pohjoismaiden data olisi 1 h viiveellä nähtävissä. Ja jos jollakulla on kysyttävää enemmänkin tutkien kalibroinnista niin autan mielelläni ajan salliessa.

Tomi Karvonen
TTY / SVT puh: + 358 40 516 9889
s-posti:  tomi.j.karvonen_ät_gmail.com