Kirjoittajan mukaan: Aki Saarela (aki.saarela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.05.2008

Aivan... tämä case on itse asiassa aika mielenkiintoinen. Tämä koskettaa allekirjoittanutta siinä mielessä hyvin läheisesti, että olen sattunut itse todistamaan vastaavaa ilmiötä kerran elämässäni eräällä pellolla, Rymättylän ja Naantalin välisellä tieosuudella ehkä joskus kesällä 2001-2002. Silloin katselin putkiloa pää vinossa kuin ajokoira ja koitin sijoittaa sen johonkin lokeroon jaksollisessa järjestelmässäni... Haukkovaaran Olli saattaa muistaa tuon kesän kun kummastelin hänelle ilmiötä puhelimessa. Tyydyimme pähkäilemään, että kyseessä on pakko ollut olla joku sopivan lineaari savupilvi, joka on säilyttänyt muotonsa aina pilveen asti tuulen häiritsemättä... :p

En kyllä uskonut tuohon selitykseen silloinkaan, se kun ei ollut tippaakaan linjassa sen kanssa, mitä todistin taivaalla, mutta en saanut ilmiölle minkäänlaista järkiperää juuri noista kirjoittajien mainitsemista syistä!! Ilmiö laskeutui tässäkin tapauksessa aika pienestä kumpupilvestä ja oli hyvin transparentti, mutta muodoltaan ja käytökseltään todella funnelmainen. Autossani sattui olemaan pienet "lintukiikarit" mukana, mutta niiden optiikka ei riittänyt tuolta välimatkalta selvittämään, pyörikö härveli. Alapää jäi myös yllätys yllätys puiden taakse joten en osaa sanoa mitään touchdownin luonteesta :( Mulla on kuva tuosta + karmea kuvankäsittelyllinen keinoväriyritelmä yrittää saada sitä paremmin erottumaan kohinasta, mutta sen aikaisella kännykkäkameralla voi olla parempi kun sitä kuvaa ei edes katso :(

Nyt tuon kuvan nähtyäni pitää sanoa, että usko palasi. Oli nimittäin just samanlainen! En tiedä pitääkö tässä alkaa ajatella, että on olemassa joku äärimmäisen sopivissa olosuhteissa spawnaava harvinainen hybridi-pölypyörretrombi jossa on piirteitä molemmissa ilmiöistä. Eipä tuota vieläkään tue minun mielessäni oikein mikään tunnettu dynamiikka, jota syntyyn tarvittaisiin... ellei normaali pölypyörre satu äärimmäisellä mäihällä kohoamaan kumpupilvissä normaalisti esiintyvän hitaan pyörteisyyden kohdalle ja löydä "vastaparia" yhtenäisen funnelin muodostukseen... ei saakeli kun ahistaa edes ääneen teorioida tällä foorumilla :D

On tilitettävä ulos paha henki ja noiduttava sitä tosiasiaa, että asun tätänykyä noin 1-1,5 km päässä Lahdesjärvestä - ja vielä tuon otuksen kanssa samalla puolella tietä. Ajatuskin siitä, että meikä on märehtinyt sohvalla pizzaa ja katsellut uutisvuotoa verhot kiinni samalla kun tuo otus on langettanut varjon lähimetsän takaa, aiheuttaa kouristuksia. MIKSI en nähnyt sitä!!! Olisin juossut sukkasillani autoon TAKE ME-meiningillä... tunnen nuo pikkutiet ja järvet hervannassa ja veikkaan että olisin päässyt aika lähelle sitä, jos olisin ehtinyt.

Ekan trombini Ikaalisissa bongasin keittiön ikkunasta kun se aaltoili pilvissä alueen yli. Juoksin juurikin sukkasillani silloisen poliisi-tyttöystäväni Fiat Unoon ja pyyhkäisin pyörteen perään lankomiehen kanssa. Matkalla kisutin maaseututiellä 80 lasissa ja Uuno huusi tuskaa. Ikaalisissa on ehkä se yksi ainoa poliisipartio jota vastaan sitten ajettiin yhdessä mutkassa kylkimyyryä... Miten ne sattuivat liikkumaan siellä metässä just silloin!! Sanoin lankomiehelle, että lähteköön perään, olen odottanut tätä koko ikäni, trombia ei missata.... lankomies oli messissä :D ja jatkettiin painamista sukkasillamme, ilman papereita ja vieraalla... poliisin... autolla. On vieläkin mysteeri miksi partio EI koskaan kääntynyt peräämme... oli varmaan donitsi kesken :D Olis ollu kyllä kaikki tekijät koossa saada pamppua raskauttavien asianhaarojen vallitessa :D

Huh heijakkaa... muistoja... taas yksi syy pitää syystapaaminen ennallaan ;)

--
Myrskybongareiden sdhkvpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***