Kirjoittajan mukaan: Marja Wallin (ukonvasama_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.05.2008

Teemulla paljon hyviä ideoita.

On 5/5/08, Teemu Mäntynen <teemu_ät_mantynen.com> wrote:
> Jatkampa hurjaa visiointia näyttelyistä ja valokuvauskilpailuista
> alla. Kuten Marja W kertoi, niin kilpailusta on aiemmin ollut
> alustavaa keskustelua. Asian eteneminen vaatisi joukon
> vapaaehtoisia innokkaita järjestäjiä, mikä ainakin toistaiseksi on
> ollut hidasteena idean kypsymiselle.

Juurikin näin. Vapaaehtoisten, jotka sitten oikeasti tekevätkin jotain, löytäminen on varmasti se vaikein osuus tämän toteuttamisessa. Ei riitä, että lähtee innoissaan mukaan, vaan pitäisi sitten jaksaa loppuun asti.

> Ensiksi näyttelyn voisi järjestää jo aiemmin otetuista kuvista. Myöhemmin
> tulevaisuudessa vois olla mahdollista järjestää ehkä jopa joka vuosi
> valokuvauskilpailu kauden myrskykuville, ja järkätä niistä vuotuinen
> vaihtuva näyttely. Sillä saisi medianäkyvyyttä ja kenties uusia jäseniä.

Valokuvauskilpailussa suurin työ on sen ensimmäisen järjestämisessä. Sitten kun pohjatyö on tehty ja homma lähtee tosissaan pyörimään, seuraavien vuosien kisat on paljon helpompi toteuttaa vanhan pohjalta. Ehkä itsestäänselvyys, mutta sanoinpa kuitenkin.

> Valokuvauskilpailu voisi olla avoin kaikille, eli muillekin kuin vain
> myrskybongausjaoston jäsenille, paitsi järjestämiseen osallistuville. Vain
> kuluneen kauden aikana kuvatut kuvat. Max kaksi kuvaa per kilpailija.
> Helpointa ois ottaa kuvia vastaan vain jpeg-formaatissa (printti- ja
> diakuvista on kauhee vaiva). Jonkinlaisella esikarsinnalla
> pitäisi blokata tylsimmät mössökuvat veks.

Pitäisi varmaan kasata (järjestäjistä?) jonkinlainen esiraati, joka valikoisi kuvat.
Mielestäni näyttelyssä pitäisi olla valintarima korkeammalla kuin kilpailussa.

> Kilpailu voisi umpeutua esim. lokakuun alussa. Loppuvuosi äänestystä
> jne. Voittajien lukaisu vuodenvaihteen tienoilla, ja jos järjestetään
> uusi kilpailu niin sen voi julkaista samaan syssyyn tjms. Voittajatyöt
> esiteltäis mm. jaoston sivustolla, ehkä jossain Ursan lehdessä jne.

Uskoisin, että voittajatyöt olisi mahdollista saada ihan Tähdet & Avaruuteen kunhan kisa toteutetaan huolellisesti.

> Palkintoja sponssaamaan jotain myrskybongaukseen/ulkoiluun liittyviä
> tuotteita myyviä yrityksiä tms.

Myös Ursalta voisi varmasti kysyä lisäbudjettia palkintoihin jos kisa toteutetaan ensi vuonna.

> Sekalaista mieleen nousevaa:
> Ehkä järjestäjille pitäisi olla oma sähköpostilista. Tiedottaminen ja
> sponssien metsästys. Kilpailukuvien vastaanotto ja hallinnointi.
> Mahdollinen yleisöäänestys vaatisi jonkun galleriasovelluksen jonnekin.
> Tuomarienkin ois helpointa katsoa kuvat netin kautta, jotta ei tarvii
> fyysisesti raahautua mihinkään. Myrskybongausjaoston sivustolle pitäisi
> laatia ja lisäillä joukko tiedotteita ja voittajien näyttely. Jne. jne.

Hyviä ideoita. Voisin jopa lähteä mukaan järjestämään. Teknisestä puolesta en ymmärrä mitään, mutta sponssien metsästykseen, tiedotteiden kirjoittamiseen yms voin osallistua.

Itse kannatan enemmän kilpailua kuin näyttelyä. Näin saataisiin tuoreita kuvia eikä kaikki alkaisi kaivaa esille niitä moneen kertaan nähtyjä helmiään arkistoista, miten pelkään näyttelyn kanssa käyvän. Lisäksi tuo varmasti herättäisi kiinnostusta enemmän muuallakin kuin jaoston sisällä. Saataisiin uutta porukkaa vanhojen partojen keskelle. Ja tokihan palkinnot ovat aina hyvä porkkana...

Marja W.

--
http://ukonvasama.blogspot.com