Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.05.2008

Outi Piirala wrote:

> Oli Stefanin kanssa puhetta ircissä jospa järjestettäisiin valokuva- ja
> videokuva -näyttely johonkin sopivaan paikkaan.
>
> Olisiko kiinnostusta tällaiseen ...?

Näyttely vois olla oikein kiva idea. Netti ois sille varmasti luontainen tai ainakin helpoin järjestämispaikka. Sen lisäksi mä saattaisin jopa tietää tahon, joka ehkä vois ottaa vaivakseen (ja kustantaa) näyttelyn toteutuksen ihan oikeina näyttelyvedoksi jossain galleriatilassa.

Jatkampa hurjaa visiointia näyttelyistä ja valokuvauskilpailuista alla. Kuten Marja W kertoi, niin kilpailusta on aiemmin ollut alustavaa keskustelua. Asian eteneminen vaatisi joukon vapaaehtoisia innokkaita järjestäjiä, mikä ainakin toistaiseksi on ollut hidasteena idean kypsymiselle.

Ensiksi näyttelyn voisi järjestää jo aiemmin otetuista kuvista. Myöhemmin tulevaisuudessa vois olla mahdollista järjestää ehkä jopa joka vuosi valokuvauskilpailu kauden myrskykuville, ja järkätä niistä vuotuinen vaihtuva näyttely. Sillä saisi medianäkyvyyttä ja kenties uusia jäseniä.

Valokuvauskilpailu voisi olla avoin kaikille, eli muillekin kuin vain myrskybongausjaoston jäsenille, paitsi järjestämiseen osallistuville. Vain kuluneen kauden aikana kuvatut kuvat. Max kaksi kuvaa per kilpailija. Helpointa ois ottaa kuvia vastaan vain jpeg-formaatissa (printti- ja diakuvista on kauhee vaiva). Jonkinlaisella esikarsinnalla pitäisi blokata tylsimmät mössökuvat veks.

Kilpailusta voisi tiedottaa mm. lehdistötiedotteilla, sivustolla jne. tulevan vuoden alussa (ekan neljänneksen aikana viimeistään). Kameralehdet, luontolehdet, Ursan omat lehdet jne. jne. Sitä ennen pitäisi saada selvitettyä pakolliset asiat.

Kilpailu voisi umpeutua esim. lokakuun alussa. Loppuvuosi äänestystä jne. Voittajien lukaisu vuodenvaihteen tienoilla, ja jos järjestetään uusi kilpailu niin sen voi julkaista samaan syssyyn tjms. Voittajatyöt esiteltäis mm. jaoston sivustolla, ehkä jossain Ursan lehdessä jne.

Tuomareiksi ulkopuolisten valokuvauksesta ja/tai säästä ymmärtävien vaihtuva raati. Mieleen tulee esim. harrastajakuvaajien ilmakehä-, luonto- ja sääkuvista kirjan toimittanut Juha O Vartiainen. Ehkä joku Ursan julkaisutoimintaan liittyvä henkilö? Joku julkkismeteorologi (Mette ois ihq ja tois osaltaan lisäjulkisuutta) Myös yleisön suosikki -äänestys ois kiva.

Palkintoja sponssaamaan jotain myrskybongaukseen/ulkoiluun liittyviä tuotteita myyviä yrityksiä tms.

Kilpailun järjestämisessä ois paljon tekemistä. Tosin enin osa vaivasta ajoittuisi talveen, jolloin muuten on hiljaista MB-rintamalla. Tähän pitäisi löytää useampia vapaaehtoisia järjestämiseen osallistuvia.

Sekalaista mieleen nousevaa:
Ehkä järjestäjille pitäisi olla oma sähköpostilista. Tiedottaminen ja sponssien metsästys. Kilpailukuvien vastaanotto ja hallinnointi. Mahdollinen yleisöäänestys vaatisi jonkun galleriasovelluksen jonnekin. Tuomarienkin ois helpointa katsoa kuvat netin kautta, jotta ei tarvii fyysisesti raahautua mihinkään. Myrskybongausjaoston sivustolle pitäisi laatia ja lisäillä joukko tiedotteita ja voittajien näyttely. Jne. jne.

Ideaa näyttelyn järjestämisestä ei kannata haudata, vaikka tuntuisikin, että valokuvauskilpailun etenkin jokavuotinen järjestäminen ois suuruudenhullu ajatus.

--
Teemu Mäntynen
http://www.mantynen.com/teemu/