Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.08.2007

On Wed, Aug 15, 2007 at 10:23:12PM +0300, Leevi Korpela wrote:

> Radio räsähteli jo puolenpäivän Helsingin solusta alkaen kovalla 1-3
> sekunnin intensiteetillä, aamuyöhön saakka ainakin. Sehän tekee
> yksinkertaisen laskutoimituksen mukaan liki 30.000 iskua ja nehän
> olivat Suomen alueella lähestulkoon kaikki. Mihinkähän oikeat
> salamanlaskurit päätyivät. Iltalehdessä tai jossain näin lukeman 7000
> salamaa. Olihan noita nyt enemmän.

Töissä katsoin IL:n "virallista" karttaa ja 20-24 UTC oli tämmöiset, minun kautta kuultunua, epäviralliset luvut: 2232 maasalamaa ja 6256 pilvisalamaa suomen alueella. Koko päivän saldo taisi olla ~7000 + 16000+ (maa- + pilvi-) salamaa.

Itsekin tuli valvottua kahteen asti, jolloin salamointi kaikkosi asunnon ikkoinoista saadun näkökentän ulkopuolelle. Täällä olisi kuvia sekä päivällä että yöllä olleista ukkosista:

http://www.puuppa.org/~pnuu/gallery.php?dir=lightning

Panu, Leppävaara, Espoo

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",