Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.08.2007

Tomi Jutila wrote:

> Ajattelinkin kysyä josko jollakin olisi tietoa mahdollisimman
> pieneen budjettiin sopivaa puolijärkkäriä tai vastaajaa,
> jossa olisi mahdollisuus manuaalisulkimeen ja kohinatasot olisivat
> edes siedettävät.

Itse pyrkisin hommaamaan käytetyn oikean digijärkkärin. Järkevän hintaisia ja ominaisuuksiltaan sopivia järkkäreitä on ollut nyt markkinoilla sen verran pitkään, että moni varustelukierteeseen hurahtanut (ml. allekirjoittanut) vaihtaa jo uudempaan, mikä luo edullisten käytettyjen digijärkkärien markkinat. Muutaman vuoden ikäinen digijärkkäri pyyhkii pöydän mennen tullen tämän päivän uusilla digipokkareilla.

Itse olen ollut Nikonin miehiä jo filmikaudelta lähtien, mutta Canonilta ja varmaan muiltakin merkeiltä löytyy yhtä hyviä vastineita - en vain tunne niitä niin hyvin, että osaisin antaa niiden suhteen hyviä vinkkejä käytännön tuntemuksesta puhumattakaan. Tästä merkkiasiasta on turha aloittaa mitään surullisen kuuluisaa Nikon vs. Canon -sotaa ainakaan tällä listalla ;)

Olen käyttänyt Nikon D70:tä salama- jms. myrskykuvauksessa. Kokemuksesta uskallan siis sanoa, että sen ominaisuudet riittävät hyvin. Kuvabufferi on sen verran iso ja kuvien prosessointi sen verran nopeaa, että mainitsemasi kaltainen ongelma ei noin pitkillä valotusajoilla olisi lähelläkään. Kohina on siedettävän alhainen. Laukaisuviive, joka on pokkarien ehkä suurin yksittäinen synti, on niin lyhyt, että jopa päiväsalamoiden kuvaaminen onnistuu.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

En tahallanikaan mainitse mitään megapikseleistä, koska niistä kohkaaminen on nykyään ihan älytöntä:
http://tinyurl.com/27l2mx

D70:nen kanssa käytin pitkään sen kanssa myytyä ns. kittilinssiä Nikon AF-S DX Nikkor 18-70 mm f/3.5-4.5G IF-ED. Erinomainen hinta-laatusuhde, ja moni varmasti myy käytetyn D70:nen tuon alkuperäisen kittilinssin kanssa, tai ks. kittilinssiä saa käytettynä erikseen. Tämän alan kuvauksessa lyhin mahdoillinen polttoväli on paljon tärkeämpi kuin pisin. http://www.kenrockwell.com/nikon/1870.htm

Tuollaisen tai jonkun vastaavan yhdistelmän hinta käytettynä ja yksityiseltä ostettuna lienee 400-500 EUR hujakoilla lisävarusteiden määrästä riippuen. Kts. esim:

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=59092499
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=59222412
http://www.keltainenporssi.fi/show_ilmo.jsp?o_id=7832576

Sittemmin olen päivittänyt kamani pienissä erissä Nikon D200:aan ja mm. 12-24 f4 ja 20-35 f2.8 -linsseihin. Silti en aio luopua D70 + 18-70 -yhdistelmästäni, koska en ikinä saisi siitä rahallista korvausta, joka olisi edes lähellä sen käyttöarvoa (eli sori, tykkään omasta D70:ni vieläkin niin paljon, että se ei ole myytävänä :). Niinpä käytän sitä edelleen vararunkona, joka mm. kulkee auton takalaatikossa mukana jatkuvasti, ja korvaa tarvittaessa D200:n, jos se esim. sattuu menemään rikki tai tippuu johonkin kuraläpeen. Jos niin sattuisi käymään, en siltikään jäisi paitsi mistään kriittisen oleellisesta ominaisuudesta.

Suuri osa kuvagalleriani kuvista on kuvattu D70:llä (tieto löytyy kunkin kuvan lisätiedoista, kts. sininen i-nappi): http://www.mantynen.com/teemu/foto/index.php?cat=8

Ja vielä muistutuksena, että jaoston wikissä on artikkeli salamoiden kuvaamisesta:
http://www.ursa.fi/wiki/Myrskybongaus/UkkosenJaSalamoidenValokuvaus

--
Teemu Mäntynen