Kirjoittajan mukaan: Anne Pöyhönen (anne.poyhonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.07.2007

Hei,

kiitos linkistä! Fmi kertoo:
"Säätilassa, jossa ukkosta esiintyy, on ilman lämpötilajakautuma usein sellainen,
että ääniaalto taipuu ylöspäin (vastaava ilmiö valoaalloilla on kangastus)."

Taipumisen pitää olla sitten melko voimakasta. Olin korkealla mäellä, ja vielä n. 20 m. maanpinnasta ylöspäin kerrostalon katolla. Mutta ehkä se salama oli kauempana kun 15-20 km, joka tuossa esitettiin, ja ääniaallot pystyivät siksi taipumaan niin voimakkaasti. Rintama jatkui pitkälle juuri luoteeseen, joten on mahdoton arvioida missä kohtaa sitä
tuo salama välähti. Voimakas sade näkyi vielä Forssan yläpuolella asti tutkakuvassa.

Vuorokausi sitten illalla oli kyllä oli hyvät ilmakerrokset kangastuksille, Tallinnan tv-masto ja muutama kaukainen majakka näkyivät jälleen erittäin hyvin,
joten ainakin viimeyönä ilmakerrokset olivat suotuisia voimakkaille taipumisilmiöille.

t.. Anne