Kirjoittajan mukaan: Ari-Juhani Punkka (ari-juhani.punkka_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.06.2007

Mahtoikohon Joensuun pohjoispuolella, Höytiäisen molemmin puolin tapahtua mitään? Alueen ylitti nimittäin ensiluokkaisen komea bow echo klo 1930-2030 Suomen aikaa. Ilmiö alkoi kehittyä jossain Liperin ja Outokummun välissä ja liikkui siitä itäkoilliseen. Epäilisin, että Kontiolahden maisemissa saattoi tapahtua jotain (vaikka bow echot eivät aina tuhoisiin pintatuuliin johdakaan). Lisäksi Kontiolahden pohjoispuolella näkyi bow echoon liittyvä oppikirjamainen päätypyörre.

Aiemmin päivällä Viron pohjoisrannikon tuntumaan syntyi todennäköisiä supersoluja. Havaittavissa oli muutama cell split, heikkenevä left-mover ja sitä voimakkaampi right-mover sekä parissa solussa rajattu heikon kaiun alue (BWER).

RaPu-havaitsijat voisivat vilkaista Vantaan tutkan kuvia tältä päivältä 10 UTC alkaen ja Kuopion tutkan kuvia 16.30 UTC alkaen. Tämä päivä tarjosi muutaman malliesimerkin siitä, miltä vaaraa aiheuttava konvektio voi näyttää tutkakuvissa.

A-J