Kirjoittajan mukaan: Marko Mikkilä (mikki_make_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.12.2006

Kiitokset jennille
No nytpähän tietää mistä tuokin nimitys tulee. T:Marko Mikkilä

  • Original Message ----- From: "Jenni Teittinen" <jenni.teittinen_ät_fmi.fi> To: <myrskybongarit-l_ät_ursa.fi> Sent: Friday, December 08, 2006 4:27 PM Subject: RE: [myrskybongarit-l] & myrskyuutinen Euroopasta]

> [...]
> Skydrag, tromb Vesipatsas
> Stoftvirvel Pölypyörre
> Norja Skypumpe Heikko tornado
> Tromb, tornado Voimakas tornado
>

> Nimitysten alkuperät
>
> Sanaa Trombe käytettiin ensin ranskan ja ruotsin kielessä, josta se levisi
> myös muualle Eurooppaan. Sana on peräisin italian kielen sanasta tromba,
> joka tarkoittaa trumpettia, kärsää tai vesipumppua (Wegener 1917). Suomen
> kielen sana trombi on peräisin italian kielestä (Numminen ym. 1986). Sanan
> tornado alkuperää ja esiintymistä eri kielissä on selvittänyt Snow ja
Wyatt