Kirjoittajan mukaan: Leevi Korpela (leevi.korpela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 16.11.2005

Olet Tom oikeassa. Kyllä Janikalla ja Janikalla oli suuri ero. Vuoden 2001 Janika oli ehdottomasti kovin syysmyrsky, mitä kymmeinien vuosien aikana olen kokenut.
Puutuhot Etelä- ja Keski-Suomessa olivat hyvin laajat, vastasivat noin vuoden hakkuita.

Myös kotitienoolla Nastolassa puunkaatokeli oli ennätyksellinen. Joka puolella puuta oli todella paljon nurin. Ilmatieteen laitos luonnehtii omilla sivuillaan Janikan 2001 yhteydessä esiintynyttä puuskatuulta luonteeltaan hyvin ainutlatuiseksi. Mainitaan puuskien olleen luokkaa 30-50 m/s (käväiskääpä Ilmatiet. lait. myrskysivuilla).

Itse mittasin tänään kello 17.45 firman katolla 15,6 m/s puuskan, mutta pahimmat puuskat olivat ehkä hetkeä aikaisemmin, kun sähkötkin katkesivat noin 20 minuutiksi.

Terv. Leevi