Kirjoittajan mukaan: Timpe Roschier (cirrus_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 01.09.2005

    Jos joku haluaa hifistellä niin tässäpä ohjeita kuinka saada laadukkaita sadehavaintoja:

   mikä tahansa ämpäri/kippo tms käy muutamin ehdoin:

  • kunhan suuaukon pinta-ala on tarkasti mitattavissa; tällöin sisältä löytyvästä veden määrästä saadaan laskettua sademäärä ko. pinta-alalla
  • mitä suurempi suuaukko, sitä enempi vettä kertyy ja sitä tarkempi mittaus on tehtävissä. samaten lumihiutaleiden osuminen pönttöön on helpompaa, jos kokoluokka on himppa isompi. Virallisissa mittauksissa suuaukon halkaisija on viidestä sentistä pariinkymmeneen senttiin. Virallinen sadepönttö on jotain 12cm halkaisijaltaan
  • kunhan sisäpinta on mahdollisimman vettähylkivä, jolloin kaikki suuaukon sisäpuolelle päätyvä vesi menee muun veden joukkoon. Toisaalta jos veden määrä mitataan erillisellä mittalasilla, tulee liukaspintaisessa havaintoastiassa kaikki pönttöön päätynyt vesi ulos.
  • lyhytaikaisissa mittauksissa veden haihtuminen ei ole ongelma. Virallisissa sadepöntöissä joiden kertymää mitataan 12h välein, menee vesi haihduntasuojan taakse. Hifistelijä toki sellaisen asentaa omaansakin. :)

   okei, pönttö hanskassa.

   ongelma: tuulen vaikutus

  • mitä kovempi tuuli, sitä enempi sadepisaroiden putoaminen poikkeaa pystysuorasta. ongelma erityisesti tulee esiin lumihiutaleiden kanssa. ne erityisesti pitäisi saada putoamaan pönttöön
  • ongelman osaratkaisu on käyttää tuulisuojaa, joka rikkoo virtauksen pöntön ympärillä. se ei kuitenkaan saa varjostaa itse suuaukkoa.
  • optimi mittauspaikka on metsäaukiolla, puut vähintään 10m päässä ja varjostuskulma 40-50 asteen luokkaa. käytännössä pyritään etsimään tasaisesti tuulivarjostettuja mittauspaikkoja.
  • pellolla voidaan asettaa tuulisuojaverkkoa mittauspisteen ympärille. korkeus vähintään pari metriä ja riittävän kauas, jotta ei varjosta.

  ei muuta hyviä havaintoja! =)

   t.-Timpe-

> Mä käytän tavallista mittaria joka tökätään puutarhaan pystyyn. On se
> kyllä aika köppäänen. Muistaakseni jenkki bongareilla on auton katolla
> ihan kunnon sademittari joka on ollu mullakin ostoslistalla pitemmän
> aikaa. Mä mittaan myös lunta talvella ihan lumimittarilla. Suosittelen
> todellakin, on jotain mitattavaa talvellakin. Oon nyt muutama talvena
> mitannut lunta ja merkannut ylähän ja voin jopa ruveta vertamaan talvien
> lumimääriä.
>
> -Tuomo P.

> 3 vrk:n sääennuste http://www.msn.fi/uutiset/saa
>
> --
> [...]

Keli kuin keli, aina nousee - LimaKilo Crew