Kirjoittajan mukaan: Anne Pöyhönen (anne.poyhonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.08.2005

Hieno video, vaikka käsi heiluukin. Eipä silti, heiluisi varmaan itsellänikin jos en tietäisi, mikä se on, jota kuvaan. Lentorata voisi olla helikopterin. Vaikka vaatisi kyllä taidokkaan lentokuvion jotta se voisi pitää valonheittimen suunnattuna samaan suuntaan koko ajan.
Aluehälytyskeskuksesta saa tietää oliko alueella ko iltana helikopterietsintää.

Muuta en keksi, jää ilmiöksi jotka luokittelen nippuun "näin omin silmin mutten tiedä mitä näin".

V. -96 ollessani purjehtimassa ison porukan mukana Atlantilla Espanjan edustalla näimme valopalloja joille emme keksineet selitystä. Oli jo täysin pimeä alkuyö (paitsi kuun ja tähtien valo), olimme ulapalla, ei maata horisontissa, ei laivojen valoja, ei laivoja tutkassakaan. Alla vettä 4 km. Sitten etelän suunnasta lähestyi pilvimassa joka satoi, salamoi ja ukkosti komeasti. Näytelmä oli mahtava keskellä pimeää merta. Ei yhtään haitannut että kastuttiin.

Ukonilman aikana laivan styyrpuurin puolella, lännessä, näkyi lähellä meren pintaa pallomaisia valokohteita, useita. Aallot oliva viisimetrisiä mutta hyvin loivia. Välillä valot jäivät aaltojen taakse, tai ainakin vaikutti siltä.
Meitä oli puoli tusinaa ihmistä kannella. Mukaan lukien kolme hyvin kokenutta miehistön jäsentä. Kukaan ei tiennyt mitä se oli mitä näimme. Sitä kesti ainakin vartin. Tarkistimme aina välillä että siellä ne vielä ovat.

Veneen häiritsemänä loistava pintavesien plankton loisti niinkuin tuhat tähteä laivan ympärillä olevissa vesissä. Ne olivat kaikille konkareille tuttuja ilmiöitä. Kukaan ei pitänyt näkemiämme valopalloja planktonina. Emme vaan keksineet mitä se on minkä kaikki näkivät.

Elmon tulia olisi ollut kivampi nähdä. Niistä ainakin olisi tiennyt mitä ne ovat. :-)

Tosin kun myrsky oli ohittanut meidät näimme sitten hailakasti värillisen sateenkaaren - kuu oli lähes täysi. Sateenkaari oli kyllä kaunis. Mutta oli aika jännä tunne katsella sellaista jota ei tiennyt olevan olemassa. Olimme monta hetkeä aika epäuskoisia ja lumoutuneitakin. Kyselimme toisiltamme että näetkö sinä mitä minä näen. Meni aika pitkään ennenkuin sain selville että ko. ilmiö on mahdollinen, ja uskalsin pitää kokemaani totena ja kertoa siitä.

Ehkä harvinaisten luonnonilmiöiden havainnointia ta tutkimista hidastaa juuri pelko siitä, että muut eivät usko ja reagoivat negatiivisesti.

Anne