Kirjoittajan mukaan: Anne Pöyhönen (anne.poyhonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.08.2005

J-P puhuu asiaa, ei kannata kaivautua asemiin, kaikki mielipiteet mahtuu keskusteluun.
Tieteellinen tutkimus vaatii avointa mieltä, ennakkoluulot kuuluu uskonnon puolelle.

Uusia luonnonilmiöitä (kuten keijusalamat) löytyy edelleen, ja moni asia odottaa selitystä.
Aika humoristista muuten, että vuosituhannen vaihteen uusi sääilmiö nimetään mielikuvitusolentojen
mukaan kun se "näytti keijujen tanssilta". Missähän kyseisen ilmiön nimennyt kaveri on aikaisemmin
nähnyt keijukaisten tanssia? :-)

Ei näytä siltä että meteorologiakaan on vielä niin jämptiä että myrskybongarit pystyy ajamaan
aina auton parkkiin parhaalle katselupaikalle. Mutta sitä tarkkuutta moni täälläkin kaipaisi.
Joten yhtä hyvin voi muillakin keinolla yrittää ennustaa missä ja milloin olisi jotain nähtävää.

Pienenä historiikkinä: Suomalaiset ovat satoja vuosia tulkinneet tulevaa säätä almanakasta.
Yli kahden sadan vuoden ajan, vuoteen 1887 asti Yliopiston Almanakassa oli sääennuste
koko vuoden ajalle. Se perustui kuun vaiheiden 19 vuoden jaksoon. Kun tämä ennustus jätettiin pois suomalaiset jatkoivat sään ennustamista planeettamerkeistä.
Pillitähteä (Mars) ja Tuurupäätä (Merkurius) pidettiin tuulen ja myrskyn merkkinä, Jupiter
oli kylmän tähti joka tuo koleaa, Saturnus toi sadetta, kuun laskeva solmu toi kylmää ja
nouseva solmu lämmintä.
Nämä poiminnat ovat Suomen Almanakan Juhlakirjasta. Eli näkyy kansa käyttäneen vielä
vähän aikaa sitten kaikki keinot mitä keksivät... Itse kansanperinteen tutkijana, entisenä IT-ammattilaisena, olen kovasti kiinnostunut siitä
mitä kaikkea ihmismieli keksiikään eri aikakausina. Tekee maailman mielenkiintoisemmaksi. :-)

Ja nyt odottamaan tuoko huominen kylmä rintama kivoja ukkosia vai kamalia kaatosateita.

t. Anne