Kirjoittajan mukaan: Juha Paulavuo (paulavuo.juha_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.08.2005

At 20:39 14.8.2005, Teemu M. wrote:

>Kokeileminen opettaa. Ja ihan yleisellä tasolla
>voisi neuvoa, että valokuvauksen alkutaipaleella
>jonkun alan perusteoksen lukeminen madaltaa aloituskynnystä paljon.

Sori, jäi kertomatta oleellista taustaa. Kuvauskokemusta on n. 35 vuoden ajalta. Digillä kylläkin vain jokunen vuosi, nykyinen kamera Olympus c-720. Mieliteko on hankkia digijärkkäri, mutta ....

Ei ole juuri nyt ongelmakuvia. Kyselin vihjeitä noin yleiselä tasolla.Muutamia "yritelmiä" on http://paulavuo.maclenet.com/ursa/pilvet.html ,koetan lisäillä tuonne myös vanhempia kuvia (kunhan saan kaivettua niitä rompuilta)

>Monasti täysautomaattisissakin pokkareissa,
>joissa ei ole mitään erityisiä käsisäätöjä, on
>valotuksen korjausasetukset. Niistä voi komentaa
>kameraa valottamaan enemmän tai vähemmän, kuin
>mitä sen automatiikka itsessään normaalisti
>tekisi. Englanninkielinen termi kameran
>valikossa voisi olla esim. "exposure compensation" tms.

Jo, onnex toi olympus antaa sentään vähän säätöjä, aukon ja valotusajan suhteen. Tota exposure comp. olen käyttänytkin. Surin ongelam tuntuu olevan tuo tarkennus, se kun påerustuu juuri kontrastiin.

Kiitos Teemu hyvistä vinkeistä

---
If you pick up a starving dog and make him
prosperous, he will not bite you; that is the
principal difference between a dog and a man. -- Mark Twain
(visit Kassu's homepage http://www.angelfire.com/cantina/kassu )