Kirjoittajan mukaan: Ken Stenbäck (ken.stenback_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.08.2005

Moro,

Nyt vissiin puhutaan sekasin kahdesta eri asiasta, säätutkasta ja sääsatelliitista?! Sadekaikuja mitataan käsittääkseni lähettämällä mikroaaltoja, ja mittaamalla palautuneen tehon määrä. Vaatii vähän koodaamista vielä kalliiden lähetinvastaanottimien lisäksi. Ja lähetin vaatii luvat sun muut. Ja lähetystehokin on jotain 200-300kW, että saa hankkii ihan "pienen" linukan että tollasen saa radiosta ulos. Eikä paksa paljon. Eikä muuten varmaan saa kyllä lupiakaan ihan helposti. Eli ei ihan oo yksityisen bongarin juttuja tollaset.

Mutta siis jos vain halutaan vastaanottaa sääsatelliittikuvaa, eikös geostationäärisistä saa kuvaa ilman kääntömoottoriakin? Tuo Yaesu:n G-5500 on varmaan melko hintava, kun tuo mun HF-antennin kääntäjä Yaesu G-1000 maksaa jo 700€. Melkein tulis mieleen koittaa iltapuhteena rakennella joku made by himaväsä versio. Mutta varmaan alkuun pääsis asentamalla kiinteään suuntaan (satelliittiin) ko. antenni, ja sit vaan sopiva vastaanotin kehiin.

Itse kylläkin kaipailen enemmän nimenomaan sadekaikuja RaPu tyylisesti. Pilvialueista on vaikeampi päätellä puuskien sijaintia. NOAA:n satelliiteilla oon pärjänny aika hyvin, vaikkakin esim. meteosat päivittyy vain 6h välein.

  // KSt