Kirjoittajan mukaan: JenniElina Holopainen (hopsis_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 20.07.2005

Vai näitä. Einstein teki kauniin lausekkeen. Lauseke perustui monille suuremmille ja monimutkaisemmille funktioille ja ilmiöille, mutta hän teki valtavan oivallustyön supistaessaan sen kauniin yksinkertaiseen muotoon. Tätä lauseketta käytetään siihen että tietokone toimii, että satelliitin paikantimet toimii, ja ennen kaikkea hiukkasfysiikassa CERN:nin laboratoriossa. Jos jokin asia toimii, jos jokin funktio on olemassaoleva meidän tajunnasta huolimatta, niin miksi yrittää vängätä sitä toiseksi paperilla ja kynällä? Neliulotteinen avaruus toimii vain matematiikassa, et voi todistaa sitä mitenkään maalaisjärjellä selittäen. Mutta siitä huolimatta euklidisessa aika-avaruuden koordinaatistossa saadaan todellisuutta vastaavia tuloksia, toisin kuin tavallisella koordinaatistolla tulee avaruuden kaareutumisen takia vääristyneitä tuloksia. Jos lähtee kumoamaan jotakin, niin pitää tarjota tilalle jotakin oikeasti toimivaa, ei vain kumota. On helppo laittaa kädet sumppuun ja väittää jokaiseen kohtaan että ei pidä paikkaansa. Suhteellisuusteorian suvereenisuus näkyy nykypäivän tieteen tekemisessä. Vasta rakensivat kvarkki-gluoni plasmaa kiihdyttimissä näillä periaatteilla. Eineskiven työ alkoi brownin liikkeestä valosähköisiin ilmiöihin, siitä lopulta ekvivalenssiperiaatteeseen. Hän oli myös yksi kvanttimekaniikan alullepanijoita.

Mutta tämä keskustelu ei enää kuulune tänne - eihän ? Ukkonen kyllä kiihdyttää hiukkasia yläpuolellaan niin että ne saavuttavat gammasäteilyn suuren energian, ainakin NASAn mukaan, mutta silti luulisin kvanttifysiikan pohtimisen kuuluvan johonkin muulle postituslistalle.

Lataa ilmainen MSN Messenger http://messenger.msn.fi