Kirjoittajan mukaan: BestPress (tarmo.hurskainen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.06.2005

Kiitokset A-J:lle mielenkiintoisesta vastauksesta. Tähän tapaan olen vähän itsekin ajatellut.

Muistuu vain viime vuoden kesäkuusta GFS:n mallit, joissa se aina 384 tuntiin saakka ei antanut juuri koko kuukauden aikana toivoa ns. paremmasta säästä. Muistaakseni parissa ajossa muutama päivä ennen juhannusta laskettiin helteisen itäisen virtauksen leviämistä koko Suomeen, mutta malli muuttui nopeasti. Siinäkin oltiin oikeilla jäljillä, koska tuo helleilmamassahan pyyhkäisi Itä- ja Pohjois-Suomen yli. Viime vuoden myöhäissyksyllä taas Bracknellin analyysit laskivat myrskyt ja niiden liikkeet todella hyvin jopa kolmen vuorokauden päähän, vaikka myrskykeskuksen reitti Suomen kannalta oli ns. kriittinen. Jopa paineet myrskyn silmässä oli laskettu aika nappiin.

Sää kiinnostaa kaikkia. Toisia enemmän ja toisia vähemmän. Jokin aika sitten tuli Radio Suomesta Sääilta ja se oli varsin mielenkiintoista kuunneltavaa. Tällainen viestintä meteorologien ja tavallisten tallaajien välillä on mielestäni erittäin suositeltavaa, kunhan esitsekkauksessa karsitaan pois typerät kysymykset tyyliin "no miks ne sääennusteet menee aina pieleen." Vastaavia Sääiltoja toivoisi olevan useammin.

Joskus takavuosikymmeninä Erkki Harjama sanoi erään ennusteen yhteydessä, että kylmä pisara yllätti ja ennuste meni sen tähden pieleen. Voisitko A-J vielä selventää tätä kylmää pisaraa ja sen roolia ennustettavuudessa supertietokoneiden ja yläilmakehämittausten aikana?

P.S. toivottavasti postituslistalle sopii myös tällainen hiukan laajempi säähän liittyvä keskustelu. Itse ainakin janoan nimen omaan meteorologin näkemyksiä näistä asioista. Se taitaa olla sitä tiedonjanoa.

t.tarkki

Terveisin

Tarmo Hurskainen
BestPress