myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 02.09.2004

At 22:36 +0300 2.9.2004, Keijo Soinela wrote:
>Mulle vastattiin,(johtuskos siitä kun olen sairaalassa töissä)
>mutta on aikas suolainen hinta en nyt yhtäkkiä muista,mutta satoja euroja.

Minullekin vastattiin; olen yliopistolla töissä...

Olen huvikseni kysellyt silloin tällöin sekä FMI:ltä että Forecalta, ja molemmat ovat ilmeisesti täysin haluttomia luomaan minkäänlaisia kunnollisia kuluttajapalveluita sade- tai salamatuotteistaan.

Ilmatieteen laitoksella on varsin kattavat palvelut olemassa ja saatavilla, mutta ne on hinnoiteltu tavallisen kuluttajan ulottumattomiin, markka-aikoina sain vastauksen, että kuukausihinnoittelu on reilusti yli tuhat markkaa, mutta se sisältää sitten 'asiakkaan tarpeiden mukaan rakennetun yksilöllisen palvelun'.

Forecan www-palvelut ovat myös olemassa, ja Forecan edustaja kehotti tilaamaan Vene-lehden, jonka kestotilaajilla on sadetutka ja ennustesivustot käytettävissään kesäaikana. Nyt uutena on myös Farmit.net, jonka kuvaresoluutio on huono (tosin mukavan nopea mobiilikäyttöön), mutta toimintavarmuus parempi ja päivitykset nopeampia, yleensä 9min viiveellä. Lentäjillä on myös omansa Forecan kautta, sen laadusta en tiedä kunen lentäjä ole. Forecan edustaja ei vastauksissaan kosketellut hinnoittelupuolta lainkaan.

Itse melko suuren käyttäjäkunnan palvelujen hallinnoinnissa mukana olevana veikkaisin FMI:n ja Forecan kammoavan ajatusta kuluttajapalveluista siksi, että se toisi mukanaan tarpeen helpdeskille ja muulle neuvonnalle. Välikäsien kautta myydyissä palveluissa ei minkäänlaista yhteydenottomahdollisuutta loppukäyttäjillä ole, palvelu toimii jos toimii ja ketään ei kiinnosta esim serverin jumiutuminen tunti- tai päiväkausiksi.

Valitettavasti Suomessa lähtökohta ilmeisesti on, että sadetutkapalveluista on sen tuottajan saatava elinkeinonsa, täällä ei voida luoda samanlaista kansalaispalvelua mitä esim USA:ssa on. Hassua, että 'vapaan kilpailun yhteiskunnassa' tutkapalvelut ovat ilmaisia, pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa sen sijaan tutkaverkosto on pakotettu tuottamaan rahaa ja näin niitä pidetään kansalaisen ulottumattomissa ja maksuttomien palvelujen laatua mahdollisimman huonona (vrt. Farmit.net:in huono resoluutio ja FMI:n julkisten sivujen 3h päivitysväli). Toki täytyy muistaa, että USA:ssa sääilmiöt voivat olla sellaisenaan tappavia ja ilmaispalvelulle on siksi suurempi yhteiskunnallinen pakote.

Suomen linja lienee käytössä myös muissa pohjoismaissa, koska Skandinavian sadekartta tuntuu olevan yhteinen ja sitä ei yli 300x400-resoluutiolla missään ilmaisena ole (enää). TV4:n palvelu on tästä hyvä esimerkki pienine resoluutioineen ja pitkine viiveineen.

--

        Mats Kommonen