myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Asko Hutila (asko.hutila_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.07.2004

BestPress wrote:
> - Kesäinen kaakkoinen on se hankalin.
>
> Näin sanoi ylimeteorologi Erkki Laitinen joskus runsaat 20 vuotta
> sitten, kun olin ilmatieteen laitoksella tekemässä reportaasia
> sääennustuksen syntymisestä. Ajat ovat muuttuneet, tekniikka on ottanut
> huimia askeleita, mutta kaakkoinen kusettaa edelleen.
>
> Sinne meni varmana pidetty ja kaikkien datamallien osoittama kunnon
> blocking - tai lasketaanhan sen tuonne länteen ja pohjoiseen syntyvän,
> mutta pienet ovat käsitykset, kuinka kauan matala kiusaa Etelä- ja
> Itä-Suomea. Pienen pieni matalapaine etelän suunnalta sekoitti pakan
> [...]

Hei !

Tällaista sääneenustaminen on tietokoneaikanakin. Ennusteet toki pitävät aina paikkansa, mutta ilmat välillä rillaavat. Ristiriitaa malleissa on edelleenkin varsinkin matalapaineen liikkeen suhteen. Näyttää matalapaine pysyttelevän sitkeästi maan eteläosassa, jolloin epävakainen sää jatkuu ensi viikon puolelle. Pohjoisessa korkeapaine vahvistuu, ja Lappi on edelleen paremmassa asemassa kuin etelä.

Asko

--
Asko  H u t i l a
Os. Luutnantint. 10 A 1, 00410 HELSINKI