myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

jori.hamalainen_at_hidden_email_address.net
Päiväyksen mukaan: 20.07.2004

Moi,

onhan noita panorama-softia, mutta ikävä kyllä loppujen lopuksi ne eivät ole yhtä hyviä kun toi panotools (lienee tarkoitat panorama tools:ia, vai tarkoitatko tota photoshop-pluginiä?). Oletko käyttänyt "ptassembler" frontendiä siihen?

softia mitä ainakin olen kokeillut (muutamaa muuta evaluoinut mutta en nyt muista) - photovista

  • ihan ok aluksi (eka softa mitä käytin) - panorama factory
  • vaikea alignoida käsin kuvia
  • jos horisontti kuvissa vino niin vaikeuksia odotettavissa
  • hidas ja syö paljon muistia - panorama tools & ptassembler
  • nk. täydellinen paketti
    • hyvät geometriavirheen korjaukset
      • kuvat overlappää hyvin
        • mäppää kuvat ympyräpinnalle ja pyörittää ne oikeaan asentoon
        • korjaa linssivääristymät erinomaisesti
      • silmän referenssitason säätö (kuvan horisontin ei tarvi olla keskellä)
      • haittana tietenkin että käsityötä kuvien alignaamisessa
    • mahdollistaa 'isommat' kuvastichit, ennätys taitaa olla 1Gpixel-kuva http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm
    • siis kahden akselin panoramat kun muut softat yleensä yhteen akseliin.
  • kuvanlaatu erinomainen
  • voi myös käyttää external pluginiä
    • kuvien automaatti 'hotspottaus' eli samojen pisteiden etsintä
    • sävyblendaus-softa "enblend"
  • mielestäni ptassembler on helppokäyttöinen
    • vipuja on paljon mutta niitä ei tarvi asettaa jos ei tiedä mitä tekee.. :-)

Lisäkyssäriin:
Riippuu stichaus-softasta. Panorama tools & ptassemblerillä ei ole niin tarkkaa onko kuvat otettu ja kuinka, kunhan ne vähän overläppää. Muilla softilla se on jopa tärkeetä että kuvat overläppää > 30%, on vesivaa'alla horisontissa ja lähes vakioasteluku.

t: Jori