myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.07.2004

At 09:39 +0300 19.7.2004, Johanna Liukko wrote:
>Periaatteena on ollut, että lähetät ensimmäiseksi listalle lyhyen
>kuvauksen itsestäsi. Eli ne henkilöt, jotka eivät ole sitä vielä
>tehneet pyydämme, että tekisivät sen mahdollisimman pian.

Jahas; työtä käskettyä.. :) Ajattelin, ettei listaa kannata tuolla kuormittaa erityisesti, kun ensimmäinen viestini alkoi "Täällä Turussapäin.." ja olen varovainen kertomaan kovin yksityiskohtaisia tietoja listalla, jonka arkisto on hakukoneiden ulottuvilla.

Työpaikkani on Turun yliopisto (tietoturvapäällikkö). Pääasialliset havainnointipisteet ovat Turun yliopiston kampus, Turun lähiympäristö ja Naantali. Ja koko eteläinen Suomi, jos pyörä (ja hyvä tekosyy) sinne vie.

Tärkeimpänä kannustimena säätilan tarkemman seurannan oppimiseen on ollut moottoripyörä. Sillä liikuttaessa tärkeimmät vaikuttavat elementit ovat tuuli ja sade, näistä tuuli on itse asiassa ainakin minulle vaikuttavampi pitkillä matkoilla. Lämpötila on ainoastaan varustelukysymys, kunhan ei kuuraa uhkaa muodostua missään kohtaa.

(Pitempiä kotimaanreissuja suunnitellessa säätilan kehityksellä ja mm. pintatuulien ennustettavuudella on suuri merkitys niin reittivalinnoissa, varustelussa kuin erityisesti asenoitumisessakin matkaan lähdettäessä. Yllätykselliset kelit tuhannen kilometrin päässä kotoa voivat tuoda hammastenkiristelyä ja väsyneet kädet, siltä voi välttyä hankkimalla tarkat ennakkoaavistukset.)

Rupesin muutama vuosi sitten kaivelemaan maailmalta saatavissa olevia sääaineistoja ja tässä korvaamattomana alkuportaalina oli A-J Punkan hienot sivut (sekä lukuisat muutkin siitä eteenpäin). A-J:n oppimateriaali oli loistava keino sisäistää lukuisia perusasioita, sen jälkeen URSAn ilmakehäkirja sekä joukko erilaisia muita sivustoja maailmalla ovat olleet myös hyödyllisiä. En kuitenkaan leiki olevani meteorologi, mutta käytännön tuntumaa erilaisten säämallien tulkinnasta, havaintodatan merkityksestä sekä niiden suhteesta tosimaailmaan on alkanut kehittyä.

Ukkosten ja myrskyjen voima on toki kiehtonut aina, ja tarvittava nöyryys on opittu karussa saaristossa.

Yhteyden minuun saa parhaiten sähköpostitse, sitä luetaan usein tienkin päällä. Kännykkänumeroni saa tarvittaessa, tuntemattomien numeroiden annan yleensä mennä ensin vastaajaan (johtuu toimenkuvasta).

--

        Mats Kommonen