myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Janne Sinkkonen (janne.sinkkonen_at_hut.fi)
Päiväyksen mukaan: 01.06.2004

On Tuesday 01 June 2004 12:51, myrskyareena_ät_luukku.com wrote:

> Euroopan keskipitkien ennusteiden keskuksessa (ECMWF)
> ajetaan nk. kuukausiennusteita.

Olen itse katsellut usein seuraavia 5-10 päivän ja 7-14 päivän parviennusteista laskettuja todennäköisyyskarttoja:

http://www.cdc.noaa.gov/people/jeffrey.s.whitaker/refcst/pentad2/fcsts/latest.html http://www.cdc.noaa.gov/people/jeffrey.s.whitaker/refcst/pentad2/fcsts/latest.html

Itseäni kiinnostaa lähinnä hyönteissää, joten katson 850hPa painepintoja, sademääriä ja 500hPa:n kartasta ilmavirtauksen yleistä suuntaa.

Nyt on luvassa viileää ja kuivaa, joskin 7-14 päivän ennuste ei uskalla sanoa mitään - tämä on probabilistisen lähestymistavan hyviä puolia: jos ennustettavuutta ei ole, se näkyy selvästi.

Yleiskatsauksen 5-10 vrk keskilämpötiloista ja sateista, joskaan ei välttämättä myrskyistä, saa myös näppärästi tästä:

http://grads.iges.org/pix/temp4.html

--
Janne