Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.04.2012

On Thu, Apr 12, 2012 at 12:29:56PM -0700, Marko Riikonen wrote:
> Tämä on kyllä kerrassaan huikea asia että Panu on alkanut tekemään
> pinoamistyökalua halotouhuihin.

Pitäähän sitä johonkin vapaa-aikansa käyttää ;-D Mutta katsotaan nyt mitä tulee valmiiksi, juhlitaan sitten jos häristin toimii...

> Rotaation korjaus olisi kyllä hyödyllinen pintahalojen tapauksessa.
> Ainakin meikäläinen ottaa kuvat pintahalopinoon ilman jalustaa, ja
> noihin maksimipinoihin olen tehnyt kuvien rotaation korjauksen
> Photoshopissa käsin. Pintahalojahan yleensä kuvataan aavoilla
> paikoilla, jolloin horisontti on selkeä viiva esim. rannan muodossa.
> Ohjelma voisi periaatteessa tunnistaa rantaviivan ja rotatoida kuvat
> vaakatasoon.

Tämä ei ole kovin vaikealta kuullostava ominaisuus toteutettavaksi. Jokaisesta kuvasta etsitään ensimmäisen kuvan perusteella annettu kohdistuspiste (läpikuultavalla blokkerilla peitetty Aurinko) -> tehtävän kierron keskipiste. Kiertokulman taas voi laskea helpoimmillaan horisontiin merkittyjen kahden pisteen perusteella. Jos nuo kohdistuspisteet ovat riittävän selkeästi erottuvat, voinee käyttää myös jotain automagiaa niiden etsimiseen. Tai sitten käyttäjä kliksuttelee pisteet jokaisesta kuvasta (tässä ei tarvitsisi olla enää välttämättä samat, kunhan kuvaavat vaaka- tai pystysuoraa linjaa). Periaatteessa simppeliä.

> Toinen asia, joka lyhyesti tuli otettua esille jo Vahdissa, on se että
> lumenpintahalojen maksimipinosta jos voisi poistaa valkoiset
> kidekimallukset ja jättää vain värilliset jäljelle, niin sillä tavalla
> voisi räjäyttää värilliset halot esiin pinosta.

Ei tämäkään mikään kovin hankala ole tehdä. Otetaan jokaiseen kohtaan talteen arvo, jossa pikselin eri värikanavien hajonta on suurin. Vaihtoehdoksi puhtaasti kokonaiskirkkauden mukaan tehtävä poiminta.

> Ehkä Panun ohjelmassakin olisi hyvä olla manuaalinen kohdistus siltä
> varalta että automaattinen ei jostain syystä pelitä.

Joo, se voisi olla vaihtoehtona, että pelkän ensimmäisen kuvan perusteella ja kuvakorrelaatiolla (tms.) tehtävän etsinnän lisäksi jokaiseen kuvaan voisi kliksutella Aurinko+peittäjä -kohdat, näiltä alueilta etsitään paras sovitus ensimmäisen kuvan mukaan valittuun peittäjäkohtaan.

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",