Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.09.2010

On Tue, 7 Sep 2010, Kari A K wrote:

> Pitäisiköhän ensikerralla ottaa vanha kaitafilmikamera ja filmiä käyttävä
> SLR-kamera mukaan koneeseen, jotta saisi kuvattua ilmiön jos kunnollinen
> kohdalle sattuisi?

Minulla on sellainen mielikuva että digitaalikameraa saisi kuitenkin käyttää, mutta en ole varma. Jos kielto olisi ehdoton kaikkia elektronisia laitteita koskeva, silloinhan pitäisi rannekellostakin ottaa patteri irti laskeutumisen ajaksi. Veikkaisin että digikameran synnyttämät sähkömagneettiset kentät ovat niin heikkoja että ei niillä mitään vaikutusta koneen instrumentteihin ole. Voin tietysti olla väärässä. Jos ei muuta niin lentohenkilökunnalta voi aina varmistaa. Itse olen laskeutumisen aikana kuvannut ainakin toisinaan.

Niin no, ei se kamera ihan niin viaton ole kuin rannekello siinä mielessä että siinä on aika korkealla taajuudella toimiva mikroprosessori. Olisikin mukana kuulla asiantuntijalausunto asiasta...

> Kari A K
>

> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

Department of Physics
P.O. Box 48