From: Jarmo Moilanen <jarmo.moilanen_at_vaala.net>
To: Ilmakehä <ilmakeha-l_at_ursa.fi>
Sent: Sun, May 30, 2010 10:28:37 PM
Subject: Re: [ilmakeha-l] Halomuotojen sukupuu

Moi,

Halojen nimistä on keskustelu aina eikä se taida ihan pian lakata.

Teknistä termistön hahmotelmaa on tullut laitettua jo nettiin. Ks. sarake "synty":
http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/halot/halot/muodot.html

Tuolta huomaa helposti että ongelmia on monessa halomuodossa useiden valoreittien suhteen. Ne pitäisi selvittää tarkasti että mikä on se vallitseva ja tärkein valoreitti ja käyttää sitä sitten.

Vastaavan kaltaista teknistä nimistöähän oli Tapen ja Können muistaakseni käyttäneet siinä Halo pole -artikkelissa, mutta hiukan suppeammalla valikoimalla. Itselläni on myös simppelimpi tekninen termistö kehitettynä omaa havaintotietokantaani varten.

Karin peräämästä jonkinlaisesta visuaalisesta halojen sukupuusta minulla on ollut joskus muinoin useampiakin viritelmiä. Ei taida yksikään olla enää tallessa, mutta voisihan sitä harjoitukseksi jonkinlaisen kyhätä.

Jarmo

----- Original Message ----- From: "Marko Pekkola" <marko.pekkola_at_ursa.fi>