Kirjoittajan mukaan: Marko Pekkola (marko.pekkola_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.01.2010

Hei Veikko, Panu, Timo & co,

Timo Nousiainen wrote without ääkköset:

> Tamakin lienee ilmio joka kuvankasittelyn tai pinoamisen avulla tulee
> esiin paremmin, joten nykyaan lienee helpommin havaittavissa jos kovasti
> yrittaa...

Tismalleen.

Parhaissa Cs- tai jääsumuolosuhteissa 50-75% valaistuneella kuulla voi nähdä kirkkaampia ja paremmin kehittyneitä haloja kuin heikoissa kideolosuhteissa täysikuulla. Tähän ukrainalaisen lekan jorpakkoon lentämisen karkeustasoon nähden yhden saman magnitudin sisäiset erot valonlähteessä eivät liene kovin merkittäviä. Jääkideolosuhteet ovat.

Tuo näkyy Panun uusimmassa kuvassa erinomaisesti siinä, että riittävän kirkkaan tähden täytyy olla verraten alhaalla jotta kiteitä on paljon, mutta samalla myös riittävän korkealla, ettei kaikki muu horisontin töhnä himmennä tähteä liikaa.

Hyvä pointti Veikolta.

> Lisäsin yhden kuvan (rajattu ja skaalattu pienemmäksi):
>
> http://www.iki.fi/~pnuu/gallery/?dir=halos&i=4&srch=20100107
>
> Tuossa voi nähdä vähän soikeaa pilarin höttöä Mintakalla (vyön
> oikeanpuoleisin tähti), XEphemin mukaan 2.23 magnitudia. Rigel,
> Betelgeuze ja Bellatrix saavat ainakin aikaiseksi. Samoin toki Vega,
> joka sattui kanssa yhteen kuvaan.

Hieno! Nimittäin Rigelin pilari (Orionin vyöstä alaoikealla oleva kirkas tähti), joka Panun kuvassa täyttää kriteerit parhaiten: riittävän kirkas valonlähde, ei liian matalalla eikä liian korkealla.

Parh. terv.

Marko