Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.01.2010

On Fri, Jan 08, 2010 at 03:36:05PM +0200, Veikko Mäkelä wrote:

> Arcturus on itse asiassa kirkkaampi kuin Vega (no joo suuruusluokka
> tasolla samaa).. Iltataivaalla vaihtoehtoja saman, ehkä vähän
> himmeämmänkin kirkkasukaliberin, tähtiä olisi joitakin, jos
> yritys riittää: Betelgeuze, Procyon, Rigel. Ovat vielä silleen
> sopivalla korkeudella

Lisäsin yhden kuvan (rajattu ja skaalattu pienemmäksi):

http://www.iki.fi/~pnuu/gallery/?dir=halos&i=4&srch=20100107

Tuossa voi nähdä vähän soikeaa pilarin höttöä Mintakalla (vyön oikeanpuoleisin tähti), XEphemin mukaan 2.23 magnitudia. Rigel, Betelgeuze ja Bellatrix saavat ainakin aikaiseksi. Samoin toki Vega, joka sattui kanssa yhteen kuvaan.

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",