Kirjoittajan mukaan: Sami Luoma-Pukkila (uggi_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.08.2009

kankaro_at_nic.fi wrote:
> Itse olen käyttänyt jo monta vuotta Suomen ainoaa halohavaintojen
> arkistoa www.havainto.net. Siellä on myös useita alajaostoja mm.
> valaiseville yöpilville, revontulille, tähdenlennoille ja tekokuille.

Mistäs tuolta havaintonetistä muuten löytää ko. alajaostot? Niiden vuosien aikana kun olen halohavaintoni sinne syöttänyt, en ole nähnyt siellä mainintaakaan muista ilmiöistä kuin haloista.

> Harmi, ettei Ursa ole ollut kiinnostunut vastaavan käytöstä
> harrastajien hyväksi. Havainto.netistä kun saisi valmiit raportit
> tilastoja varten ja Ursa Minoriin julkaistavaksi.

Joskus kun listalla pyydettiin parin kuukauden halohavaintoja Ursa Minoria varten, ilmoitin ko. tilastoa kasaavalle, että ne saa luvallani poimia havainto.netistä. Tämä ilmeisesti toimi tasan tätä yhtä tilastoa varten, eikä havaintojani enää kerättykään sieltä seuraaviin tilastoihin, vaikka näin oletin. Joidenkin toisten havaitsijoiden havainnot oli kuitenkin käyty edelleen hakemassa havainto.netistä tilastoihin. Ilmeisesti joka UMIn numeroa varten täytyy erikseen muistaa ilmoittaa että havainnot saa edelleen hakea havainto.netistä.

> Olen myös tarjonnut havainto.net arkistoa Ursan käyttöön, muttei
> asiasta ole herännyt mielenkiintoa. Tuntuu minusta oudolta, ettei
> Ursa edes tutkisi arkiston käyttöä omiin tarkoituksiinsa.

Onkohan tässäkin takana se kolossaalinen kaikkien mahdollisten Ursan jaostojen yhteinen havaintokanta, joka sitkeästi pysyy ikuisuusprojektina, eikä koskaan valmistu (onko sitä edes päästy aloittamaan?) ja samalla tehokkaasti estää erillisten havaintokantojen perustamisen.

Mielelläni syöttäisin ne harvat havaintoni yöpilvistä, revontulista, sateenkaarista, siitepölykehistä ynnä muista suoraan tietokantaan, sen sijaan että spämmäisin jokaisesta suttuisesta havainnosta (tai negatiivisesta havainnosta) postituslistalle. Oli se sitten Virallinen Ursan Tietokanta tai kolmannen osapuolen ylläpitämä tietokanta. Pääasia että havainnot pysyisivät julkisina.

Raportointikynnys tietokantahärpäkkeelle on ainakin omalla kohdallani huomattavasti alhaisempi, kuin jos raporttia pitäisi lähettää listalle tai suoraan jollekin henkilölle.