Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.11.2008

Minnaertin vuoden 1954 englanninkielisessä versiossa "The spectre of the Brocken" tarkoittaa nimenomaan havaitsijan varjoa sumussa. Hiukan laajemmin käsitettynä siihen voi lisätä vielä varjoa ympäröivä valoisa takaisinsironnan alue. Ei siis välttämättä tarvitse glooriaa.

"The shadow of your arms on the mist is very elongated, and that of your body conical and huge. All the shadow streaks converge towards the shadow of your head, which is also the anti-point of the lamp. A glow of light surrounds this point, most noticeable when you move slightly to and fro. This wonderful picture is nothing less than the 'spectre of the Brocken,' which is so impressive when seen with mist and sun on a high mountain-top." M. Minnaert, "The Nature of Light & Colour in the Open Air", Dover Publications Inc., 1954

Ja kyllä se näyttää ihan möröltä...

Jarmo