Kirjoittajan mukaan: Lauri Kangas (lauri.kangas_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.11.2008

Veikko Mäkelä wrote:
> Les Cowleyn sivuilla ja wikipediassa kerrotaan, että Brockenin
> kummitus olisi itse asiassa havaitsijan (ja vuoren) vääristynyt
> varjo sumupilveä vasten. Itse uskaltaisin tulkita niin, että
> Brockenin kummitus on havaitsijan varjon ja gloorian yhdistelmä.
> Itse glooriahan on se kehän näköinen väri- ja valokiekko vasta-
> pisteen ympärillä.
>
> On varmaan makuasia, pitääkö Brockenin kummitusta ja glooriaa
> mitenkään eri ilmiönä. Pikemminkin niin, että Brockenin kummitus
> on glooria erityistapaus.
>

> -VeikkoM-

Mulle on pinttynyt vissiinkin Minnaertin kirjasta sellainen käsitys, että Brockenin kummituksella tarkoitettiin nimenomaan havaitsijan varjoa, joka näyttää syystä tai toisesta (varmaankin psykologisista) joltain isolta viereisellä vuorella hiippailevalta möröltä. Glooria lienee omiaan korostamaan yllätysmomenttia.

Ei ole Minnaerttia käsillä tässä, niin en voi tarkistaa oliko sepostus siinä vai jossain muussa kirjassa.

Lauri