Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.02.2007

On Thu, 8 Feb 2007, Jenni Elina Holopainen wrote:

> Sellaista jäin ihmettelemään, kun poikkeuksetta tavallisen omakotitalon
> savupiipun savun läpäisemä auringonvalo on silmämääräisesti aina sitä samaa
> vanhaa keltaista värisävyä. Johtuuko se hiukkasten koosta, vai mistä lie,
> jaksaako kukaan vastata näin arkipäiväiseen pohdintaan? Siis savu on
> valkoista, jos aurinko on takanani, mutta vanhaa filminkeltaista, kun
> savupiippu suoltaa pilveään minun ja auringon välissä.

Tähän ei ole vissiin vielä kukaan vastannut. Savun valkoinen väri tarkoittaa sitä että hiukkaset ovat verrattain suuria, toisin sanoen eivät ole pääsääntöisesti selvästi aallonpituutta pienempiä kuten vaikkapa valaisevien yöpilvien tapauksessa. Keltainen väri saattaa liittyä yksinkertaisesti kontrastiin, kun katsot valoa kohti, on taustalla myös paljon kirkkaampi taivas. Toinen mahdollinen tekijä on se, että takaapäin katsoessa näet valon joka on sironnut hiukkasista kulkematta itse savun läpi, kun taas etupuolelta katsoessa valo on myös kulkenut savun läpi (ja absorptio on voinut heikentää osaa aallonpituuksista). Itse veikkaisin kuitenkin että tässä on kyse kontrasti-ilmiöstä. Samaa sukua kuin se, että vähän ennen parasta yöpilviaikaa hämärän taivaalla auringonlaskun suunnassa olevan yläpilvet näyttävät harmailta kun taas vastakkaisella puolella taivasta olevat pilvet näyttävät valkoisilta. Näissä oloissa pilvet vielä heijastavat vähän hajavaloa, mutta sen verran vähän että valoisaa taivasta vasten näyttävät tummilta, kun taas tummempaa etelätaivasta vasten vaaleilta.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki