Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.11.2006

On Thu, 9 Nov 2006, Timo Nousiainen wrote:

> Yritän kaivaa jotakin, nyt pitää kiitää seminaariin. Oleellista on että
> jäätymisydin synnyttää hituja suoraan kaasusta jääksi kun taas
> tiivistymisydin synnyttää kaasusta nesteeksi. Kaasusta jääksi on suurempi
> faasitransitio ja vaatii ytimeltä ideaalisempia ominaisuuksia. Käytännössä
> tarkoittaa sitä että ytimen pitää muistuttaa jään kiderakennetta
> muodoltaan, jotta uudet molekyylit sujahtaisivat luontevasti oikeaan
> paikkaan.

Pitää heti korjata itseäni sen verran että näköjään nykyään tehdään jako jäätymis- ja härmistymisydinten välille niin että jäätymisydin viittaa faasitransitioon alijäähtyneestä vedestä jääksi ja härmistymisydin (deposition nuclei) viittaa suoraan härmistymiseen kaasusta jääksi. Vanhoina hyvinä aikoina kun itse suoritin pilvifysiikan ei vielä puhuttu kuin jäätymisytimistä, tai jos puhuttiinkin niin en ainakaan muista enää. Sinänsä loogista kyllä erotella...

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki