Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.07.2006

On Mon, 31 Jul 2006, Jenni Elina Holopainen wrote:

> Kiitos, Kari korjauksesta, en olisi tajunnut virhettäni. Se vaan, kun se
> heijastuu toisen kerran se säde pisaran sisällä, mieltää sen äkkiseltään
> mielikuvan mukaan. Ainakin moinen maalainen kuin minä. Mutta aivan oikein,
> kyse on toisen kerran heijastuneesta, eli ei mitenkään sisäiseltä
> rakenteeltaan 'heijastuneesta' sateenkaaresta, vaan sehän on se synapsi
> alkujaan kaarelle kun se heijastuu sadepisaran sisällä snellin lain
> mukaisesti.

Kun tässä on nyt lähdetty korjailemaan, niin lisään korteni kekoon. Snellin laki ei kuvaa heijastumista vaan taittumista, heijastusta kuvaa "peiliheijastuksen laki" (law of specular reflection). Eli Snellin laki silloin kun mennään rajapinnan läpi, peiliheijastuksen laki silloin kun kimmotaan "takaisin" rajapinnasta. Kumpikaan laki ei muuten kuvaa säteiden intensiteettejä, vain suunnat. Intensiteetit saadaan sitten ns. Fresnelin kertoimista kunhan suuntakulmat on tiedossa.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki